tiistai 10. huhtikuuta 2012

mm

Joo elikkas viimeisia paivia taalla Swazimaassa vietetaan..Lauantaina lahto Kap kaupunkiin ja ens viikon torstaina pitaisi mut loytaa sitten jo Suomesta:)

Viikonloppu meni hyvin. Lahdettiin lauantaina aamulla Etela-Afrikkaan ja maisemat olivat taas upeat kun vuorten paalta ajettiin. Ajettiin sellaseen kaupunkiin, kun Barberton. Oli ihana nahda pitkasta aikaa ns. kunnon taloja ja se seutu vaikutti sellaiselta, etta jos mun johonkin pitais muuttaa taalla ni se ois sinne!
Kaytiin myos kullanhuuhdonnassa ja kultakaivoksilla kavelemassa. Olin aluksi aika paniikissa, kun tajusin etta mun pitaa oikeasti menna sinne noin 2x2 metrin kallion sisaan. Mut kaikki meni hyvin enka saanut paniikkikohtausta:D Siita jatkettiin sitten majoituspaikalle ja lahdettiin syomaan. Kaytiin syomisen jalkeen myos paikallisessa pubissa mutta oltiin siella vaan noin puolisen tuntia ku mulla oli flunssa ja edellisena paivana ollu pikkasen lampoakin ni unta tarvittiin, etta jaksettiin sunnuntaina viela ihmetella kaikkai elaimia.

Sunnuntaina suunnattiin Baplasiin pain ja Cradle of  lifeen. Matka kesti autolla noin tunnin verran ajaa Barbertonista joten ei paha. Mentiin sitten yhdelle gamedrivelle ja oltiin aluksi ihan ihmeissamme, kun ei puoleen tuntiin nakynyt mitaan elaimia. No ainoa mita ma sielta enaa halusin nahda oli ne kirahvit lahelta ja saada hyvia kuvia ja se sit onneksi tapahtus. Nahtiin me sitten bonukseksi taas mm; eri antilooppilajeja ja zebroja. Gamedriven jalkeen meidan piti menna syomaan mutta ravintolasta ei saanut muutakun buffa ruokaa ja se oli turhan kallis+ ei ollut niin kova nalka joten ostettiin vaan sipsipussit ja niilla jatkettiin. Syomisen jalkeen suunnattiin katsomaan eri kissaelaimia. Nahtiin kun ne ruokittiin. Oli kylla ihan siistia, mutta jotenkin kun ne oli siella hakissa ja nyt on tottunut noihin puistoihin missa ne saa vapaana liikkua ni ei se ollut sitten niin kivaa. No joo erikoisuutena siella oli valkoisia leijonia ja ne oli kylla nakemisen arvoisia. Ennen tuolla on saanut ottaa tiikerinpentuja syliin ja syottaa niita, mutta siella oli joku sitten vahan aikaa sitten raapaissut jonkun naisen katta(yllattavaa) ni se oli sitten sen jalkeen kielletty. Ois ollut kylla niin kiva saada kuva siita kun pitaa sellasta karvakasaa sylissa<3, mutta ei voi mitaan! Ruokkimisen jalkeen kierrettiin viela auton kanssa kaikki kisut lapi ja  meidan oma opas antoi luvan poistua autosta vaikka niin ei olis saanu tehda. No hei tuli paljon kivempia kuvia kun ei ollu kalterit valissa ja ma sain hipastua puumaa!!
no joo sitten jaatiin kiinni ja meidat haadettiin alueelta pois. Meidan oma opas sanoi etta se on aina saanut tehda siella melkeen mita vaan kun se tunsi sen esimiehen, mutta siella on esimies vaihtunut ja koko paikka muutenkin mennyt paljon huonompaan suuntaan ni on hiukan eri savelet.
Jatkettiin siita sitten matkaa takas Swazimaahan.

Talla viikolla on viela muutamat paivat harjoittelua ja saatiin meidan miesvahvistus tulemaan huomenna tonne iltapaivakerhoon nayttamaan ja opettamaan pojille vahan footbagilla temppuilua. Perjantaina suunnataan viela Spahan laittamaan kynnet kuntoon ja jalkahoitoon ja sitten viimeiselle illalliselle taalla. Lauantai aamulla matka jatkuu kohti Johannesburgin lentokenttaa ja sielta lentaen Kap kaupunkiin. Kerron tosta Kap kaupungin reissusta, kun paasen sitten takas kotiiin joten voi tulla taas joku pieni tauko tahan kirjoittamiseen, kun taytyy keskittya siihen yhteen ihanaan ja sen tuttuun ja turvalliseen kainaloon..SITA ODOTELLESSA!! <3


Terkkuja sinne Suomeen

-Mili xxx

torstai 5. huhtikuuta 2012

Mozambique, Ponta D'ouro

Joo elikka taas kirjoitellaa taalta nettikahvilasta joten ne muutamat kirjaimet puuttuu ;)

Miksi loman jalkeen tarvis aina toisen loman etta siita ensimmaisesta palautuis?
Silta musta ainaki on tuntunut..Koko viikko on ollut yhta tuskaa nousta aamulla sangysta ja suunnata harjoittelupaikalle. Koti-ikavakin on painanut vahan valia..Jotenkin se on jo niiin lahella mutta niin kaukana viela:) Ensi viikon lauantaina siis lahto Kap kaupunkiin ja tasan 2 viikon paasta torstaina ollaan kotona. Mua on tanaan erityisen paljon vituttanut mutta en nyt jaksa avautua tassa mika aamuinen juttu johti siihen.. Vitutus nousi niin huippuunsa etta paatin ostaa kengat. Onneksi kengilla oli vaan hintaa noin 20 euroa joten taa mun naisellinen turhamaisuus ei tullut talla kertaa mulle kalliiksi:)

Joo elikka otsikon mukaisesti voisin nyt kertoa tosta meidan Mosambikin matkasta. Se oli aivan loistava!!!! Siis se tunne kun naat ihan oikean rannan ja meren kahden kuukauden jalkeen... Voi etta jos siita tilanteesta ois saanut kuvan tai edes aanimateriaalia kun mentiin ekana iltana sinne. Olo oli kuin lapsilla karkkikaupassa. Okei sillon oli jo pimeaa ja ei valttamatta ollu kauheen kiva koittaa siel pimeassa valttaa astumasta rapujen paalle mutta silti se tunne oli jtn niin mahtavaa etten vaihtais sita mistaan hinnasta pois!

Meidan matka alkoi perjantai aamuna kello 8.00 Mbabanesta. Siita suunnattiin Manziniin ruokaa ostamaan (ja viinitonkka) mukaan. Ajettiin Swazimaan halki ja jatkettiin matkaa Etela-Afrikan puolelle. Siella suunnattiin vuoristo reittia koska niiden vuorten lapi oli pakko ajaa. Sitten mentiin sellaiselle ihanan kuoppaiselle kamalalle tielle jota kesti ihan liian monta tuntia. Meidan opas siis ei ollut ennen ajanut tonne joten kaikki oli hanellekin uutta ja kaikki jutut oli tiedossa ennenkuin matkaan lahdettiin. Kesken kuoppatieta tapahtui mukava yllatys. RENGAS PUHKI. Joo siina sitten kirjaimellisesti oltiin jumalan selan takana jossain ja lampoa oli sellanen +40 astetta..Haha voi hitto ku saisin sen kuvan laitettua tanne.. Meidan opas joka oli siis saksalainen mies..vaihtoi siina auringonpaisteessa rengasta ja 4 naista seisoo vieressa puun varjossa ja katsoo kun  yks paiskii hommia:D No paastiin jatkamaan matkaa ja saatiin iloksemme huomata etta se ainoa vararengas joka oli mukana ni alkoi tyhjentya..GREAT! mita sit tehdaan jos se ei kesta?! No ei siina mtn oli pakko vaan jatkaa matkaa kunnes yhtakkia tulee umpikuja! Eiku kysymaan paikallisilta neuvoa jotka ei osannu englantia mutta saatiin sen verran selville etta oltiin tultu joku 20 km harhaan ja piti lahtea ajamaan takasin pain. No selvittiin silta tielta onneksi eika vararengaskaan tyhjentynyt taysin. Matka jatkui asfaltoidulla tiella  ja loydettiin tien varresta autokorjaamo jossa saatiin vararenkaaseen pumpattua ilmaa. Mosambikin raja haamotti edessa ja kerettiin sinne 15 min ennen kun se suljettiin kello 17. Mutta hei me kerettiin joten no panic! Siella meita oli vastassa tilattu autokuljetus, koska matka Ponta D'ourolle vaatii hieman erilaisen auton, koska tiet on pelkastaan sellasta rantahiekkaa ja sita on noin  10 km.

Saavuttiin meian hostellille ja purettiin tavarat. Sen jalkeen suunnattiin rannalle kastamaan varpaat ja tarkoitus oli menna uimaan mutta oli jo niin pilkkopimeeta ettei sinne uskaltanut menna. Vaatteitten vaihdon jalkeen suunnattiin syomaan lahimpaan ravintolaan joka osottautui kylla niiin fiaskoksi. Mun syomat katkaravut oli ihan tajuttoman hyvia, mutta palvelu siella oli jtn ihan muuta. Ensinnakaan se meidan tarjoilija ei osannut melkein ollenkaan englantia?! Miten sa voit olla noin turistikohteessa toissa ravintolassa jos et osaa etka ymmarra englantia?! Muutama meidan seurueesta tilas jotkut hamppariannokset ja he kysyivat etta kuuluuko siihen annokseen salaatti ja ranskikset, koska listassa ei lukenut siita asiasta mtn. No tarjoilija sanoi etta kuului. Kun annokset tuli poytaan ni meilta puuttui yks ruoka-annos jota saatiinkii odotella siina sitten tovi ja meista yksi sitten joutui syomaan yksin kun siina kesti sen verran. Hampurilaisten kanssa ei tullut salaattia eika ranskalaisia joita jouduttiin monesti pyytamaan. Ne tuli vihdoin. Paras hetki oli laskun saapuessa. Niista ranskalaisista ja salaateista oli veloitettu erikseen. Me natisti selitettiin etta meille sanottiin etta ne kuuluu samaan hintaan joten emme niista maksa. Tarjoilija ei ymmartanyt ja pyydettiin paikan esimiesta paikalle ja han ei ymmartanyt asiasta mtn. Han vaan vaitti kovaan aaneen niin etta ne ei kuulu hintaan. Joo ei kuulu ei, mutta teidan tarjoilija sanoi etta kuului ja muuten niita ei olis edes tilattu?! joten ei ole meidan tehtava maksaa tarjoilijan mokasta. No taa esimies jatkoi vaan etta niin mutta ne tuotiin teidan poytaan ja ne pitaa maksaa. Tata jankkaamista tapahtui joku vahintaan puoli tuntia ja sit tuli paikan omistaja paikalle. Han sentaan ymmarsi asian lopulta ja ei pitanyt maksaa niista ylimaaraisista jutuista. Varmaa oli ettei menty siihen ravintolaan enaa:D Kyse ei ollut isoista hinnoista, mutta on se periaatteena aika perseesta jos asiakas joutuisi tarjoilijan mokasta maksamaan. Onneksi saatiin vatsat tayteen ja sen jalkeen suunnattiin nukkumaan.

Aamulla oli aikainen heratys koska meita odotti se villidelffiinien kanssa uinti. Se oli jtn niiiin mahtavaa. Vaikka saa olikin pilvinen. Meilla oli ensin sellainen noin puolen tunnin opastus ja informaatio plajays. Sen jalkeen suunnattiin auton kyydissa rannalle jossa odotti vene joka piti sitten yhteisvoimin kaantaa ja tyontaa veteen. Onneksi oli edes muutama mies mukana muuten olisi vene varmaan jaanyt rannalle! No siina lahdettiin sitten ja itse se venematka jo oli kylla niin elamys. Oli niin kivaa menna kovaa vauhtia ja hyppia niissa aalloissa. Ne sanos tossa paikassa etta noin 87% niitten matkoista on onnistuneita eli ne on nahnyt delffineja. Joten toiveet oli korkealla sen suhteen etta niita nahtais. No tulihan sielta sitten sellanen pullonokkadelffiini parvi ja oltiin ihan innossamme. Niita oli kuulemma noin 30. Laitettiin snorkkelit ja rapylat jalkaan ja mentiin veteen. Se tunne kun naat etta ne delffiinit on siina ja ui siella vedessa. Niihin ei siis saanut koskea mika oli ehdottaman tarkeaa. Ne ei ollut niin kiinnostuneita meista etta ne olis jaanyt siihen meidan kanssa pitemman aikaa mutta se riitti jo meille etta nahtiin ne jo noin lahelta. Noustiin tai siis mies veti meidat veneeseen takas ja vaihdettiin paikkaa. Menttin snorklailemaan  yhden korallin paalle jossa nakyi sitten vahan rauskuja ja sinisa kaloja. Ihan huippu taas! No siita sitten aika alkoi loppumaan ja taas kompiminen takas veneeseen. Yhdelle meista oli tullut huono olo ja itsellakaan ei ollut kaukana ettei oksennus ois lentanyt, kun se merenkaynti oli sen verran raju. Onneksi se olo oli pahin vaan sillon kun se vene oli paikallaan ja kun se liikkus ni se heti helpotti. Reissun jalkeen olo oli vahan hutera ja mentiinki taas pitkaks. Illalla grillattiin kaikkea hyvaa ja suunnattiin ajoissa nukkumaan.

Sunnuntaina oli ihana aurinkoinen saa joten suunnattiin melkeen koko paivaksi rannalle uimaan ja ottamaan aurinkoa. Meri joka tuolla oli niin on Intian valtameri ja vesi oli ihan torkeen lamminta ja pirun suolasta:D Ei siella mitaan kunnolla pystynyt uimaan ku siella tuli niin isoja aaltoja, mutta kylla se hauskaa silti oli! Uimisen jalkeen ma otin pienet paikkarit ja sen jalkeen suunnattiin tunnin monkija-ajelulle. Se maksoi muistaakseni joku noin 22 euroa mihin kuului jo siis bensat. Ma oon kerran pienena kokeillut Zoolandiassa monkkaria ja silloinkin kaaduin sen kanssa(yllatys) joten mua vahan janskatti etta mita tosta oikeen tulee. Aluksi meidat opastettiin ja kokeilin siina pari kertaa ajaa ja olin ihan hukassa sen ohjaamisen kanssa(yllatys). Siina kun vahan oli harjoiteltu ni se lahti sujumaan ja lahdettiin sitten ajamaan sinne kaupunkiin pain. Aluksi meno oli aika epavarmaa enka uskaltanut menna kovaa+ jain miljoona kertaa jumiin siihen syvaan hiekkaan mista ne tiet siella oli ja meidan opas joutui auttamaan. Onneksi en ollut ainut keta jai jumiin. No vaihdettiin suuntaa ja siella sitten se menokin alkoi sujumaan. Oltiin jo aika matka ajettu yhta tieta, kun mun monkija sammus yhtakkia. Olin ihan ihmeissani etta mita ma nyt taas tein etten ma voinu millaan tatanyt saada rikki!? No meidan opas tuli sitten auttamaan eika sekaan saanut sita enaa kayntiin. No siina sit piti menna takasin kertomaan tilanne ja lopulta selvis etta siita oli vaan loppunut bensa. Meidan opas oli ymmartanyt vaarin ,kun se luuli etta niihin piti tankata jalkeen vasta eika ennen matkaa. No oli ihan huippua se monkkareilla ajo ja sen jalkeen suunnattiin syomaan ja maisteltiin siina hiukan aikuisten juomaakin(toiset hiukan enemman :D) Mentiin kuitenkin jo 11 nukkumaan, koska aamulla oli lahto takaisin ja edessa pitka ajomatka.

Maanantaina sitten lahdettiin 10 aikaan takaisin ja ajomatka sujui huomattavasti paremmin kuin tultaessa. Kaytiin ostamassa uusi rengas ton vararenkaan tilalle. Tiekin oli talla kertaa melkeen koko matkan asvaltoituja ja nakymat siella vuorten paalla oli ihan huiput. Takaisin Mbabanessa oltiin noin kello 18.

Koitin jtn parhaita paloja napata tolta reissulta. Toivottavasti saatte jonkinlaisen kuvan. Ehdottamasti tuolla kannatti kayda ja oli taas kokemus kaikessa ihanuudessaan!! =)

Ens viikko. Viimeinen viikko Swazimaassa. Koitan tulla viela kuvailemaan viimeisia tunnelmia ja tan viikon matkaa johon lahdetaan lauantaina. Mennaan siis taas Etela-Afrikan puolelle Barbeertonin kultakaivoksille ja Cradle of Lifeen katsomaan elaimia.

Terkkuja ja haleja sinne Suomeen!

<3:lla Mili