perjantai 17. helmikuuta 2012

2 months left

Heissuli vei!!

Oon taas taalla nettikahvilassa kirjoittelemassa. Tanaan tuli tasan 4 viikkoa siita kun lahdettiin Suomesta. Kylla se aika on loppujen lopuksi hurahtanut tosi nopeeta. Eilen iski ensimmaista kertaa sellainen kunnon turhautuminen joka purkaantus sitten itkuna. Kimmo sai osansa kuulla siita sitte puhelimessa ku ensin olin ihan hirveen vihanen sille ja sit myohemmin tajusin vasta, etta mista se kiikasti. Onneks saatiin asiat puhuttua ja mullekin tuli parempi mieli. Kylla se ennakoitavissakin oli etta noita oloja taalla jossain vaiheessa tulee mutta onneks ne ei ikina kesta kauaa.Onneksi mulla on niin ihana ja ymmartavainen mies joka tuntee mut ja mun olotilat ni jaksaa sit rauhotella kun tietaa etta se menee kohta ohi!!! <3 <3

Taa oli meidan ns. talviloma viikko taalla. Kavin keskiviikkona sitten ensimmaista kertaa taalla uimassakin. Mentiin yhden hotellin altaalle viettaa paivaa. Taalla on ihan huippua kun sa voit menna tonne viettaa paivaa, ottaa arskaa ja uimaan. Riittaa ku ostat esim. yhden juotskin tai syot siella. Lyhyen kompi matkan paassa ja paasee taas taalta kaupungista pois. Kelpaa.Ystavanpaiva hurahti ja ei ollu oikeen Valentines Day fiilis, vaikka kaytiin taas konsulaatissa syomassa. Niiiiin ihana paikka!
 Saatiin talla viikolla Swazilainen putkimieskin kaymaan ku alusta alkaen vessanpontto on vuotanut ja suihku(ammeessa) ei oo viemari vetanyt. Ja nyt toimii kaikki taas.. !!Ihanaa menna vessaan eika tartte kastaa heti jalkojaan ku menee sisalle:D naa on naita elaman pienoja iloja taas taalla!! Tanaan piti menna tsekkaamaan se ainoa paikallinen kunnon baari House on fire mut paatettiin lykata se johonkin muuhun paivaan, ku ei kenellakaan oo sellasta fiilista tanaan oikeen ja jaksetaan sit huomenna heti nousta aikasin ja suunnata taas jonnekin hotellin altaalle. Ehka vois ottaa pedikyyrin/manikyyrin ja jtn muuta jos silta tuntuu. Ei ne ollu mitaan kauheen halpoja, mutta hiukan halvempia kumminkin kun Suomessa.

Ensi viikolla alkaa sitten sen yliopistokurssin jarjestelemista yhden kamppiksen kanssa, kun loput kaks lahtee viela saduttamaan Sitekiin. Kahden viikon paasta onkin se viikon kurssi sitten ja sit ollaanki jo puolessa valissa. Jonka jalkeen alkaa se 6 vkon harjoittelu. Paikasta ei oo tietoa ja saadaan varmaan Swazilaiseen tapaan tietaa se vasta kaks paivaa ennen mut turha niita on liikaa itse murehtia ku ei pysty itse vaikuttamaan. Mulla muuten hajos tietokoneen akku tossa viikko sitten ja olin ihan varma etta noni se meni sitten siina ku kavin viela paikallisessa korjaamossa kysymassa etta onko heilla uusia taalla ja ei oo. Mut sitten onneks on niin fiksu poikaystava etta kaski irrottaa koko akun ja laittaa seinaan kiinni ni nyt se sit toimii sahkovirralla. Oujee!!! Pystyy iltasin katsoo taas leffoja ja valokuvia ku tulee tylsaa. Oon muuten huomannut etta noilla valokuvilla on ihan hirveen tarkee merkitys ainakin mulle. Heti kun tulee ikava ni niita on niin kiva katsella ja muistella vanhoja. Toinen mika mulle on ihan taysin ehdoton ni on toi musiikki. Heti kun ahdistaa niin ipod soimaan ja kuulokkeet korville ni helpottaa samantien. Ja onhan sita pasianssiakin ihan jees pelata kun tulee tylsaa;D Mulla on taalla pelikortitkin mukana ja on tullu niittenkin kanssa pelattua muutamaan otteeseen yksin ja sit toisten kanssa. Tulee ihan vanhat ajat mieleen ku oltiin mokilla ja siella sit pelailtiin paljon:) Tosi hyvin on pelitkin muistunu mieleen vaikka alussa ei millaan meinannut muistaa saantoja.

Hyvaa viikonloppua muruille sinne Suomeen <3

 -Miltsu-

Ps. Nahtiin nyt sellainen saksalainen Thorsten joka tekee taalla viikonloppu reissuja. Saatiin konsulaatilta tietoa hanesta ja han sattus olemaan tiistaina kanssa siella Guava Galleryssa. Han otti meidan sahkopostin ylos ja lahettaa meille tarjouksia eri matkoista. Yks mihin mun taytyy ehdottamasti paasta on Cradle of life. Sen pystyy tekemaan paiva reissuna. Ainoa miinus siina on etta se on enemmanki elaintarhamainen ku luonnonpuisto mutta hei mun on ihan pakko paasta ottaa sellanen tikrun pentu syliin ja syottaa sita!!!!!!!!! Siella on sit kaikkia naita "tavis" elaimia zeebroja,apinoita yms. seka valkoisia leijonia!!! Can't wait for that =)

perjantai 10. helmikuuta 2012

Huhheijaa

Kirjoittelen nyt taalta nettikahvilasta niin luonnollisesti puuttuu naa a ja o:t!!

Taalla ollaan hengissa ja kaikki hyvin. Viime viikon lauantain avajaiset meni hyvin. Oli vaan ihan torkeen kuuma kavella se pari kilsaa ja kun viela oli meikkia naamassa ni siina tuli todettua etta parempi ois ollu ilman :) Oli ihan mielettoman ihania tauluja ja syotiin siella isot annokset ruokaa. Ma olin ylpee itestani ku ei tullu ostettua muutaku se yks korurasia minka katoin jo viimeksi siella. Saatin myos meidan Suomen konsulaatilta apua tohon jaakaappi tilanteeseen ja nyt meilla on se!! Voi etta miten se elama helpottaa taas ku voi tehda isommat maarat ruokaa ja syoda monta paivaa eika tartte kaupassa miettia mita sita voi oikein ostaa.

Taalla muutenkin oppii arvostamaan kummasti niita pienempiakin asioita mitka siella koti Suomessa on itsestaan selvyyksia. Taalla asioiden hoitaminen esimerkiksi toi jaakaapin hankkiminen ei oo yhta helppoa ku Suomessa etta marssitaan vaan sisaan ja thats it. Ei se onneksi loppu peleissa kauheen vaikeeta oo mutta taytyy kuitenkin miettii kuljetukset ja kaikki muut hommat tarkemmin kun Suomessa. Saatiin viela 10% alennustakin ja ilmainen kotiin kuljetus tuolta kyseisesta kaupasta , kun se konsulaatti tuntee ne. Taalla on tosi tarkeeta olla suhteita ja niiden avulla pystyy hommamaan ja saamaan alennuksia. Meidan konsulaatti lupas muutenkin etta jos ei saada myytya tota jaakaappia eteenpain vaikka seuraaville suomalaisille niin han ostaa sen takaisin meilta samalla hinnalla ja pyytaa vaikka vain E50 kayttomaksua eli 5 euroa joten ei havita siina mitaan. Saatiin myos meidan konsulaatilta tietoa yhdesta saksalaisesta tyypista joka heittaa sellasia paiva reissuja eri puolelle mm. Amerikan suurlahetysto kayttaa hanta kanssa. Han suositteli sellasta Cradle of life paikkaa missa on valkoisia leijonia ja tiikerin pentuja mm. Se on varmaan enemmankin sellanen elaintarhatyyppinen paikka verrattuna esim. tohon Hlaneen. Mut ton saksa tyypin seurassa ois kuulemma ehka mahdollista jopa pitaa niita tikrun pentuja sylissa<3 jeij

Nyt on kahden viikon sadutukset takana ja ens viikko on vahan ns. loma viikko.Alku viikosta mennaan viela kaymaan ainakin SOS-kylassa ja tiistaina sitten ystavanpaiva lounasta syomaan jonnekin. Loppuviiko vois kulua sitten vaikka Spa:ssa ja perjantaina paasis korkkaamaan sen paikallisen House on fire baarin mita kaikki on mainostanut:) Taa viikonloppu menee kylla aikalailla levatessa ja huomenna vois suunnata ainaki Ezulwiniin craft marketteihin katselemaan. Mulla on tanaan paa ihan jumissa, kun viime yona unimatti ei tykannyt tulla millaan mun luokse. Kirjoittelen kuulumisista taas ens viikolla!


-Miltsu

ps. Laakari laitto leiman mun paperiin missa todistetaan etten oo tyhma enka idiootti, jotta voin saada oleskeluluvan Swazimaahan..jihaa! Nyt siita on todisteki sitten ;D

perjantai 3. helmikuuta 2012

ARKI

Voisin ottaa tällaset pikapäivitykset kuulumisista. Viikolla ei oo tapahtunut mitään erityistä. Ollaan aloitettu sadutukset esikouluissa ja lapset on vaan niiin huippuja. Se tunne kun meet sinne ja alkaa kauhee kiljuna ja hyörin ja sulla on 10 lasta sussa kiinni ja kaikki haluaa vaan päästä halaamaan tai ottamaan kädestä kiinni. Se on jotenki niin aitoa ja puhdasta se tunne mitä niiltä lapsilta tulee. Ekana päivänä, kun mentiin ni osa tuli heti jo kiinnostuneesti koskettaa ja katsomaan, kun taas osa sitten oli vähän varuillaan, mutta kun tarpeeksi kauan hymyili ja katso silmiin ni kyllä se hymy sieltä takas tuli. Täällä Swazimaassa se hymy muutenkin korostuu jatkuvasti ja sitä vaan hymyilee vaikka ihmiset ärsyttäis kun tietää että pääsee helpommalla joistain tilanteista ja silloin susta ei voida sanoa ainakaan että olet epäkohtelias. On mulla niitäkin hetkiä ollu kun ei vaan jaksa hymyillä ja on valmistautunu huutamaan kaupan jonossa jos joku mies meinaa etuilla ihan sen takia vaan että oon valkoihoinen. Onneks ei ole tarvinnut korottaa ääntä vielä kertaakaan mutta eiköhän se perus suomalainen PERKELE siinä vaiheessa riitä :)

Silloin muuten kun ajettiin sinne Lhaneen ni tiellä oli ratsia ja sieltä tuli sitten poliisi setä ja pysäytti meidät. No me sit siinä 5 fiksua suomalaista tyttöä ja kaikki hymyilee vaan nätisti ja poliisi kyseli vaan että mitäs kuuluu ja me siinä pientä small talkia pidettiin yllä. Sit meidän kuski kyseli, että tartteeko näyttää jotain todistuksia(ajokorttia ym.) ja poliisi siinä sitten tokas että ei ja sitten kysyttiin, että mitäs he siellä tiellä sitten oikee puuhailee. Poliisi vastas että no heillä on ratsia ja tarkastaa ajokortteja ja rekkoja ym. Sen jälkeen päästiin jatkamaan matkaa eikä tarvinnut edes sitä ajokorttia kaivaa että kaipa tällä valkoihoisuudella hyvätkin puolensa on:D Välillä sitten se taas ärsyttää ku kohdellaan eri tavalla ihon värin takia oli se sitten hyvässä tai huonossa.

Asiasta viidenteentoista..Arki täällä on aika tylsää kun seitsemältä tulee jo pimeä ni sitä ennen täytyy olla kotona, koska ei tuolla halua/voi oikeen pimeässä kulkea. PLUS meillä ei oo vieläkään sitä pirun jääkaappia eikä tiedetä mistä sellaista vois edes hankkia ni kaupassa käynti on ihan mielenkiintoista. Muuten oon itsessäni huomannu sen jo että alkanut tottua tohon liikenteeseen ja ihmisiin jo ihan eri tavalla, kuin sillon tultaessa.

Mutta eipä tässä kai tällä kertaa muuta, ei ole mitään ihmeellistä tapahtunut. Huomenna on siellä Suomen konsulaatin vieressä ne galleria avajaiset johon saatiin kutsu ja ollaan sinne suuntamaassa viettämään iltaa. Ihanaa pitkästä aikaa päästä vähän ees laittautumaan ja meikkaamaan ku ei sitä täällä viitti näillä helteillä arkipäivinä tehdä. Helmikuu on kuulemma kuumin kuukausi Swazimaassa, mutta onneks nää talot on sentään kivi taloja ja illalla tulee pimeä nopeasti ni pystyy yöt nukkumaan hyvin.

Jestas kun tuli tönkköä tekstiä ei ajatukset oikeen kulje..Koitetaan sunnuntaina uudestaan jos  kerron vaikka miten noi galleria jutut siellä meni ja mitä kaikkea ihania käsitöitä ym. sieltä tuli ostettua.

HALEJA JA PUSUJA SINNE SUOMEEN VARSINKI PIMMOLLE<3
-Mili
xxx