Oon joku miljoona kertaa koittanu lisätä kuvia, mutta tää netti on hidas että en saa niitä laitettua.. Koitan sitten ku tuun takas Suomeen joskus niin lisäillä niitä tänne sitten:)
Hlane National Park…siis joku niin ihana paikka. Se oli sitä Afrikkaa
mitä mä lähdin just hakemaan.. Tehtiin tonne sellanen viikonloppu reissu että
lähdettiin perjantaina yhden aikaan ja palattiin sunnuntaina samaan
aikaan Mbabaneen. Vuokrattiin siis auto millä ajettiin noin puoli toista
tuntia sinne. Auton vuokraus oli noin 16€ per naama plus 10€ bensaa per
naama ja meitähän oli se viisi tyttöä. Pelotti kyllä hirmusesti tuo
ajatus siitä että pitäisi mennä tonne liikenteen sekaan mutta selvittiin
onneksi hengissä:) Kaksi yötä noissa ihanissa majotuksissa oli noin 30
€ per hlö joten oli todellakin hintansa arvoinen. Sähköä ei ollut mutta
kaasulla toimi jääkaapit, hellat ym. Ja illalla oli niin tunnelmallista
olla öljylamppujen valossa!! Okei mä olin ihan paskat housussa ku ne
sammutettiin ja tuli pilkko pimeetä kun lamput sammutettiin ja mentiin
nukkumaan. Päässä oli koko aika vaan ajatus että koska sieltä ryömii
joku hämähäkki tai black mamba jalkojen päältä ja yöunet jäi
vähäisiksi.Aamulla herättiin ja siellä oli sarvikuono lauma meitä
vastassa.
Siis ihan oikeasti siellä oli sarvikuonoja 50 metrin
päässä!!! Hiukanko juostiin valokuvaamaan puoli seitsemän aikaa aamusta
yövaatteet päällä ja hihkuttiin innosta(sisäisesti). Mun sisäinen pikku
tyttö löytyi taas tuolla. Ihan sama mikä lintu tai eläin oli kyseessä ni
hymy nousi vaan korviin. Poikkeuksena tietty hämähäkin ja black mamba
joka roikkui reception:in katossa..HYI HITTO!!! ja ne on vielä todella
myrkyllisiä jollei sen puremasta pääse hoitoon puolen tunnin sisällä ni
se on henki pois.
Otettiin lauantai aamuna kahdeksan
aikaan sellanen opastettu safari matka, joka maksoi n. 23 €/hlö.Se oli
myös niiiiin hintansa veroinen. Opas oli todella hyvä ja nähtiin vaikka
mitä eläimiä. Leijona sillee heikosti, mutta siellä se nukkui alle 10 m
päässä pusikossa. Norsuja todella läheltä. Oltiin luettu jostain Lhane
kirjasta että siellä on kaksi johtaja norsua joilla on musta viiva
maalattuna korvan ja silmän välissä. No siellä oli sit yks norsu perhe;
äiti,isi ja kolme pikkusta syömässä ja ku me mentiin siihen ni se pieni
kokoinen isukki päätti sitten lähteä hätistämään meitä pois. Kyllä siinä
vaiheessa ku guide sanos, että the elephant doesn’t look happy, ni
rupes vähän itseä jo pelottaa ja ku ei se guide sit kuitenkaan
kaasutellut menemään vaan odotti jonkun aikaa ja sit rupes vaan pikku
hiljaa peruuttelemaan. Onneks se ronsu sit lopulta kääntys pois ja me
jatkettiin matkaa. Kierros kesti 2 ja puol tuntia.
Lauantaina
käytiin myös toisessa puistossa puolen tunnin päästä Hlanesta
ajelemassa omalla autolla, mutta siellä näkys tosi vähän eläimiä. Oli
kyllä silti kiva reissu.Lauantai illalla nähtiinki hipot ensimmäistä
kertaa kunnolla, kun he suvaitsivat nousta lammesta muutamaks
sekunniksi. Sunnuntai aamulla meitä odotti taas sarvikuonot siellä
vastassa. Tällä kertaa ne tuli ihan lähelle aitaa joten päästi ihan
parin metrin päähän :)
Tähän onki hyvä päättää. Meillä alkoi
eilen sadutukset esikouluissa ja että ne lapset on vaan niin ihania!!
Siellä ku istus maahan ni oli jo kymmenen roikkumassa sussa ja
koskettelemassa. Saatiin me hienot kampauksetki kun kaikki halus päästä
tekemään jotain letin kaltaisia juttuja päähän! Terkkuja Suomeen <3
tiistai 31. tammikuuta 2012
torstai 26. tammikuuta 2012
Sawubona
Sawubona= Tervehdys siswatiksi
Jaahas sitä pakkaillaan viikonloppuista safari matkaa varten. Saatiin autokin vuokrattua, mikä oli kyllä jokseenkin vaikeaa:D ja ei nyt saatukaan ihan sitä autoa mikä varattiin minkä piti olla tänään jo kello 16 takas siellä varaus paikassa. No kyseinen auto on tälläkin hetkellä jossain toisella puolella Etelä-Afrikkaa joten sitä ei tulla saamaan . Kivan reilut asiakkaat..No tää on tätä Swazi tyyliä :> Onneks saatiin Golffi tilalle. Huomenna vasta nähdään että pääseekö sillä eteenpäin..Haha… No joo toivotaan että kaikki menee hyvin ja 5 suomalaista tyttöä pääsee seikkailemaan tonne vasemman puoleiseen liikenteeseen. Ja toivotaan myös että selvitään hengissä sieltä!!!!!
Tänään ollaan juostu hoitamassa asioita ympäärinsä ja nyt on sitten vuokrasopimukset allekirjoitettu ja kolmen kuukauden vuokrat maksettu eikä tarvitse niistä enää välittää. Löydettiin myös kopiointi paikka jossa saatiin sadutus-projektiin tarvittavat paperit kopioitua ja päästään maanantaina kunnolla hommiin. Tavattiin myös paikallinen opiskelija joka auttaa meitä sitten mm. kääntämisessä ym. Soiteltiin myös esikouluihin joihin ollaan menossa. Toi soittaminen on ihan mielenkiintoista kun ei heidän aksentistaan saa kasvokkainkaan välillä selvää saatikaan sitten puhelimessa ja he ei ymmärrä meidän englantia. Kaikista puheluista ollaan kyllä selvitty. Puhelut alkaa samalla kaavalla. Hello this is Milla from Finland… ;D Kaikki ymmärtää heti huomattavasti paremmin kun sanoo ton perään että on Suomesta.
Täällä tää asiakaspalvelu on jotenkin jakautunut ns. kahteen. Joko ollaan todella ystävällisiä ja ihania tai sit sellasta nyrpeen näköstä istumista siellä tiskin takana ja asenteella ”että mitä vittua te tänne tuutte”. Ensimmäinen luonnollisesti on paljon kivempaa ja onneksi suurin osaa siihen kuuluukin.
Eilen käytiin myös Suomen konsulaatissa äänestämässä ja viemässä passin kopiot. Se on niiiiin huikealla paikalla. Se on sellanen perinteinen Afrikka tyylinen talo upealla näköala paikalla ja ihanilla patsailla. Kuvia tulossa myöhemmin. Saatiin kutsu tän konsulaatin tyttären Art Galleryn avaijaisiin ens viikon lauantaille jossa kuulemma tarjotaan ruokaa ja VIINAA…saa nähdä mitä siitäkin tulee!! Siellä oli myös myynnissä ihan älyttömän ihania koruja ja koru rasioita ym. juttuja joten ihan varmasti mukaan tarttuu jtn.
Ainii ollaan saatu nyt myös varattua 4 yöksi matka Kap kaupunkiin ennenku lähdetään takas Suomeen!! Otettiin myös 4 tähden hotelli joten halutaan oikeen kunnon päätös tällekin matkalle. Sitä odotellessa sitten huhtikuussa:) Lentoliput edes takaisin+ hotelli maksoi noin 336 € joten ei ollut paha. Lentoyhtiö oli joku 1time joka kuulostaa hippasen pahalta joten toivotaan ettei matka jää yhteen kertaan. On se sentään joku Lufthansan tytäryhtiö ni eiköhän sen pitäis ihan kunnollinen olla.
Tunteet on mulla vieläkin heitellyt vuoristorataa, mutta kyllä ne tästä koko aika tasaantuu. Kova ikävä on kaikkia läheisiä ja varsinkin Kimmoa edelleen. Onneks hän teki mulle matkalle mukaan kirjan mihin oli kirjoittanut ja kuvittanut meille yhteisiä tärkeitä asioita/matkoja. Niitä lukiessa tulee kyllä niin ihana mieli ja muutama kyynelkin vierähtää. MULLA ON MAAILMAN IHANIN POIKAYSTÄVÄ <3 Lopussa on tilaa kuulemma mun omille ajatuksille mitä hän voi sitten lukea kun tuun takas.( Hah Ei vaan jaksanu kirjottaa enempää:D) No ei vaineskaan oonkin ottanut tavaksi kirjoittaa sinne joka ilta päiväkirjamaisesti. Viikonlopuksi tulee tauko netissä käymiseen ja koitan jaksaa sunnuntaina tehdä postauksen safari reissusta ja toivottavasti saan myös kuvia eläimistä niin saadaan siihen sitten kuviakin mukaan!!!
Haleja ja pusuja<3
Miltsu
Jaahas sitä pakkaillaan viikonloppuista safari matkaa varten. Saatiin autokin vuokrattua, mikä oli kyllä jokseenkin vaikeaa:D ja ei nyt saatukaan ihan sitä autoa mikä varattiin minkä piti olla tänään jo kello 16 takas siellä varaus paikassa. No kyseinen auto on tälläkin hetkellä jossain toisella puolella Etelä-Afrikkaa joten sitä ei tulla saamaan . Kivan reilut asiakkaat..No tää on tätä Swazi tyyliä :> Onneks saatiin Golffi tilalle. Huomenna vasta nähdään että pääseekö sillä eteenpäin..Haha… No joo toivotaan että kaikki menee hyvin ja 5 suomalaista tyttöä pääsee seikkailemaan tonne vasemman puoleiseen liikenteeseen. Ja toivotaan myös että selvitään hengissä sieltä!!!!!
Tänään ollaan juostu hoitamassa asioita ympäärinsä ja nyt on sitten vuokrasopimukset allekirjoitettu ja kolmen kuukauden vuokrat maksettu eikä tarvitse niistä enää välittää. Löydettiin myös kopiointi paikka jossa saatiin sadutus-projektiin tarvittavat paperit kopioitua ja päästään maanantaina kunnolla hommiin. Tavattiin myös paikallinen opiskelija joka auttaa meitä sitten mm. kääntämisessä ym. Soiteltiin myös esikouluihin joihin ollaan menossa. Toi soittaminen on ihan mielenkiintoista kun ei heidän aksentistaan saa kasvokkainkaan välillä selvää saatikaan sitten puhelimessa ja he ei ymmärrä meidän englantia. Kaikista puheluista ollaan kyllä selvitty. Puhelut alkaa samalla kaavalla. Hello this is Milla from Finland… ;D Kaikki ymmärtää heti huomattavasti paremmin kun sanoo ton perään että on Suomesta.
Täällä tää asiakaspalvelu on jotenkin jakautunut ns. kahteen. Joko ollaan todella ystävällisiä ja ihania tai sit sellasta nyrpeen näköstä istumista siellä tiskin takana ja asenteella ”että mitä vittua te tänne tuutte”. Ensimmäinen luonnollisesti on paljon kivempaa ja onneksi suurin osaa siihen kuuluukin.
Eilen käytiin myös Suomen konsulaatissa äänestämässä ja viemässä passin kopiot. Se on niiiiin huikealla paikalla. Se on sellanen perinteinen Afrikka tyylinen talo upealla näköala paikalla ja ihanilla patsailla. Kuvia tulossa myöhemmin. Saatiin kutsu tän konsulaatin tyttären Art Galleryn avaijaisiin ens viikon lauantaille jossa kuulemma tarjotaan ruokaa ja VIINAA…saa nähdä mitä siitäkin tulee!! Siellä oli myös myynnissä ihan älyttömän ihania koruja ja koru rasioita ym. juttuja joten ihan varmasti mukaan tarttuu jtn.
Ainii ollaan saatu nyt myös varattua 4 yöksi matka Kap kaupunkiin ennenku lähdetään takas Suomeen!! Otettiin myös 4 tähden hotelli joten halutaan oikeen kunnon päätös tällekin matkalle. Sitä odotellessa sitten huhtikuussa:) Lentoliput edes takaisin+ hotelli maksoi noin 336 € joten ei ollut paha. Lentoyhtiö oli joku 1time joka kuulostaa hippasen pahalta joten toivotaan ettei matka jää yhteen kertaan. On se sentään joku Lufthansan tytäryhtiö ni eiköhän sen pitäis ihan kunnollinen olla.
Tunteet on mulla vieläkin heitellyt vuoristorataa, mutta kyllä ne tästä koko aika tasaantuu. Kova ikävä on kaikkia läheisiä ja varsinkin Kimmoa edelleen. Onneks hän teki mulle matkalle mukaan kirjan mihin oli kirjoittanut ja kuvittanut meille yhteisiä tärkeitä asioita/matkoja. Niitä lukiessa tulee kyllä niin ihana mieli ja muutama kyynelkin vierähtää. MULLA ON MAAILMAN IHANIN POIKAYSTÄVÄ <3 Lopussa on tilaa kuulemma mun omille ajatuksille mitä hän voi sitten lukea kun tuun takas.( Hah Ei vaan jaksanu kirjottaa enempää:D) No ei vaineskaan oonkin ottanut tavaksi kirjoittaa sinne joka ilta päiväkirjamaisesti. Viikonlopuksi tulee tauko netissä käymiseen ja koitan jaksaa sunnuntaina tehdä postauksen safari reissusta ja toivottavasti saan myös kuvia eläimistä niin saadaan siihen sitten kuviakin mukaan!!!
Haleja ja pusuja<3
Miltsu
maanantai 23. tammikuuta 2012
I'm alive
Noniin mistäs sitä alottais.. Täällä ollaan..hengissä siis:) Nyt on kolme yötä takana meidän Swazi kämpässä ja pikku hiljaa alkaa jo tottumaan ehkä tähän Swazimaahankin!
Kämppä on tosi kiva. Ei nyt mitään luksusta mutta ei sitä kukaan täältä lähtenytkään hakemaan. Vettä tulee, hella on ja sähköä saa. Suihkukin toimii hyvin(ainakin välillä).. hätä keinot keksii jos isompi hana ei toimi, niin sitten kylpyyn kyykkyyn vaan ja pään ahtaaminen pienemmän hanan alle:D okei no joo tajuttiin me ottaa sitten pesuvati mihin valuttaa vettä ja kaataa se päälleen. Samalla tavalla kun mökeillä on tehty jo lapsesta lähtien.
Ensimmäiset vaikutelmat Swazimaasta on ihan hyvät. Tää Mbababe missä me asutaan on kaupunki joten ei saa sellaista Afrikka käsitystä kun itellä oli. Safareita odotellessa.
Matka meni suht ok. Tavarat tuli perille ja kaikki säilyi hengissä. Lennettiin Helsingistä Istanbuliin noin 3 tuntia jonka jälkeen venattiin pari tuntia ja lennettiin Istanbulista Johannesburgiin 10 tuntia. Se tuntui kyllä pikkasen liian pitkältä mun makuun. Puolessa välissä meinas usko loppua kesken ja tosiaan yö aika oli kun lennettiin ja unta ei silti saanut kun sen 15 min. Ruoat oli hyvät ja lentokone muuten hyvä virikkeineen. Johannesburgin passintarkastuksen ja pienimuotoisen kuulustelun ”mitä me täällä tehdään” jälkeen venailtiin tunti että meiän kyyti saapus ja päästiin jatkamaan 4 tunnin minibussi matkaa Swazimaahan. Maisemat oli ihan mahtavat!!! Aurinko paistoi ja lämmintä oli. Swazimaan rajalla meni sellanen reilu puoli tuntia kun piti juosta kymmenessä eri paikassa hakemassa miljoona leimaa. Se oli jotenki turhauttavaa kun on tottunut siihen Euroopan kohteissa että näyttää passin ja thats it. Ei kysellä sen kummempia eikä tarvi monessa eri paikassa miljoonalle eri henkilölle näyttämässä naamansa.
No paikalle päästiin ja löydettiin Jorma(yhteyshenkilö Swazimaassa), joka toi meiät kämpille ja jätettiin kamat, jonka jälkeen lähdettiin kauppaan ja hakemaan meille Swazimaalaiset liittymät sekä netti + ruokaa of course. Ilta menikin tavaroita laitellessa ja ihmetellessä mihin sitä ollaankaan tultu. Mulla tietty iski koti-ikävät ym. heti mikä ei tullu yllätyksenä kun kerta tiedostan olevani niin hemmetin läheisriippuvainen ja varsinki siihen yhteen ihanaan<3. Onneksi Suomesta Swazimaahan soittaminen ”alennuskoodilla” maksaa vaan 0,24€/minuutti joten pystyy puhumaan toisen kanssa joka päivä.
Varsinaista kulttuurishokkia ei oo vielä tullut, vaikka ihmiset kadulla tuijottaaki ja kattelee että ketkä valkolaiset siinä kulkee. Moni ihminen moikkailee mikä täällä on tapana ja kun heille moikkaa takas ni alkavat hihittää:D hahi se on jotenki niin hauskaa.. Enemmänki kulttuurishokkia mulle on tuonu sopeutuminen muiden kanssa asumiseen pidemmäks aikaa, koska en oo sitä koskaaan kokenut. Mutta onneksi on entuudeltaan tuttuja ja ihania tyttöjä mukana niin mikäs siinä. Ollaan tavattu myös yksi toinen suomalainen opiskelija ja ollaan suunniteltu yhdessä jo matkoja eri puolille Swazimaata. Toivottavasti nyt viikonlopuksi jo päästäisiin jonnekkin.
Alla muutama kuva Swazimaan pääkaupungista meidän koti-alueelta Mbabanesta. Kuvien lataaminen kestää kauan hitaan netti yhteyden vuoksi joten niitä voi aika hintsusti tulla täällä, mutta yritän aina muutaman sinne tänne tunkea. :)

(Mbabanen näkymiä)

(Mbabane)
Kämppä on tosi kiva. Ei nyt mitään luksusta mutta ei sitä kukaan täältä lähtenytkään hakemaan. Vettä tulee, hella on ja sähköä saa. Suihkukin toimii hyvin(ainakin välillä).. hätä keinot keksii jos isompi hana ei toimi, niin sitten kylpyyn kyykkyyn vaan ja pään ahtaaminen pienemmän hanan alle:D okei no joo tajuttiin me ottaa sitten pesuvati mihin valuttaa vettä ja kaataa se päälleen. Samalla tavalla kun mökeillä on tehty jo lapsesta lähtien.
Ensimmäiset vaikutelmat Swazimaasta on ihan hyvät. Tää Mbababe missä me asutaan on kaupunki joten ei saa sellaista Afrikka käsitystä kun itellä oli. Safareita odotellessa.
Matka meni suht ok. Tavarat tuli perille ja kaikki säilyi hengissä. Lennettiin Helsingistä Istanbuliin noin 3 tuntia jonka jälkeen venattiin pari tuntia ja lennettiin Istanbulista Johannesburgiin 10 tuntia. Se tuntui kyllä pikkasen liian pitkältä mun makuun. Puolessa välissä meinas usko loppua kesken ja tosiaan yö aika oli kun lennettiin ja unta ei silti saanut kun sen 15 min. Ruoat oli hyvät ja lentokone muuten hyvä virikkeineen. Johannesburgin passintarkastuksen ja pienimuotoisen kuulustelun ”mitä me täällä tehdään” jälkeen venailtiin tunti että meiän kyyti saapus ja päästiin jatkamaan 4 tunnin minibussi matkaa Swazimaahan. Maisemat oli ihan mahtavat!!! Aurinko paistoi ja lämmintä oli. Swazimaan rajalla meni sellanen reilu puoli tuntia kun piti juosta kymmenessä eri paikassa hakemassa miljoona leimaa. Se oli jotenki turhauttavaa kun on tottunut siihen Euroopan kohteissa että näyttää passin ja thats it. Ei kysellä sen kummempia eikä tarvi monessa eri paikassa miljoonalle eri henkilölle näyttämässä naamansa.
No paikalle päästiin ja löydettiin Jorma(yhteyshenkilö Swazimaassa), joka toi meiät kämpille ja jätettiin kamat, jonka jälkeen lähdettiin kauppaan ja hakemaan meille Swazimaalaiset liittymät sekä netti + ruokaa of course. Ilta menikin tavaroita laitellessa ja ihmetellessä mihin sitä ollaankaan tultu. Mulla tietty iski koti-ikävät ym. heti mikä ei tullu yllätyksenä kun kerta tiedostan olevani niin hemmetin läheisriippuvainen ja varsinki siihen yhteen ihanaan<3. Onneksi Suomesta Swazimaahan soittaminen ”alennuskoodilla” maksaa vaan 0,24€/minuutti joten pystyy puhumaan toisen kanssa joka päivä.
Varsinaista kulttuurishokkia ei oo vielä tullut, vaikka ihmiset kadulla tuijottaaki ja kattelee että ketkä valkolaiset siinä kulkee. Moni ihminen moikkailee mikä täällä on tapana ja kun heille moikkaa takas ni alkavat hihittää:D hahi se on jotenki niin hauskaa.. Enemmänki kulttuurishokkia mulle on tuonu sopeutuminen muiden kanssa asumiseen pidemmäks aikaa, koska en oo sitä koskaaan kokenut. Mutta onneksi on entuudeltaan tuttuja ja ihania tyttöjä mukana niin mikäs siinä. Ollaan tavattu myös yksi toinen suomalainen opiskelija ja ollaan suunniteltu yhdessä jo matkoja eri puolille Swazimaata. Toivottavasti nyt viikonlopuksi jo päästäisiin jonnekkin.
Alla muutama kuva Swazimaan pääkaupungista meidän koti-alueelta Mbabanesta. Kuvien lataaminen kestää kauan hitaan netti yhteyden vuoksi joten niitä voi aika hintsusti tulla täällä, mutta yritän aina muutaman sinne tänne tunkea. :)
(Mbabanen näkymiä)
(Mbabane)
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)