tiistai 31. tammikuuta 2012

Hlane

Oon joku miljoona kertaa koittanu lisätä kuvia, mutta tää netti on hidas että en saa niitä laitettua.. Koitan sitten ku tuun takas Suomeen joskus niin lisäillä niitä tänne sitten:)

Hlane National Park…siis joku niin ihana paikka. Se oli sitä Afrikkaa mitä mä lähdin just hakemaan.. Tehtiin tonne sellanen viikonloppu reissu että lähdettiin perjantaina yhden aikaan ja palattiin sunnuntaina samaan aikaan Mbabaneen. Vuokrattiin siis auto millä ajettiin noin puoli toista tuntia sinne. Auton vuokraus oli noin 16€ per naama plus 10€ bensaa per naama ja meitähän oli se viisi tyttöä. Pelotti kyllä hirmusesti tuo ajatus siitä että pitäisi mennä tonne liikenteen sekaan mutta selvittiin onneksi hengissä:)  Kaksi yötä noissa ihanissa majotuksissa oli noin 30 € per hlö joten oli todellakin hintansa arvoinen. Sähköä ei ollut mutta kaasulla toimi jääkaapit, hellat ym. Ja illalla oli niin tunnelmallista olla öljylamppujen valossa!! Okei mä olin ihan paskat housussa ku ne sammutettiin ja tuli pilkko pimeetä kun lamput sammutettiin ja mentiin nukkumaan. Päässä oli koko aika vaan ajatus että koska sieltä ryömii joku hämähäkki tai black mamba jalkojen päältä ja yöunet jäi vähäisiksi.Aamulla herättiin ja siellä oli sarvikuono lauma meitä vastassa.
Siis ihan oikeasti siellä oli sarvikuonoja 50 metrin päässä!!! Hiukanko juostiin valokuvaamaan puoli seitsemän aikaa aamusta yövaatteet päällä ja hihkuttiin innosta(sisäisesti). Mun sisäinen pikku tyttö löytyi taas tuolla. Ihan sama mikä lintu tai eläin oli kyseessä ni hymy nousi vaan korviin. Poikkeuksena tietty hämähäkin ja black mamba joka roikkui reception:in katossa..HYI HITTO!!! ja ne on vielä todella myrkyllisiä jollei sen puremasta pääse hoitoon puolen tunnin sisällä ni se on henki pois.

Otettiin lauantai aamuna kahdeksan aikaan sellanen opastettu safari matka, joka maksoi n. 23 €/hlö.Se oli myös niiiiin hintansa veroinen. Opas oli todella hyvä ja nähtiin vaikka mitä eläimiä. Leijona sillee heikosti, mutta siellä se nukkui alle 10 m päässä pusikossa. Norsuja todella läheltä. Oltiin luettu jostain Lhane kirjasta että siellä on kaksi johtaja norsua joilla on musta viiva maalattuna korvan ja silmän välissä. No siellä oli sit yks norsu perhe; äiti,isi ja kolme pikkusta syömässä ja ku me mentiin siihen ni se pieni kokoinen isukki päätti sitten lähteä hätistämään meitä pois. Kyllä siinä vaiheessa ku guide sanos, että the elephant doesn’t look happy, ni rupes vähän itseä jo pelottaa ja ku ei se guide sit kuitenkaan kaasutellut menemään vaan odotti jonkun aikaa ja sit rupes vaan pikku hiljaa peruuttelemaan. Onneks se ronsu sit lopulta kääntys pois ja me jatkettiin matkaa. Kierros kesti 2 ja puol tuntia.

Lauantaina käytiin myös toisessa puistossa puolen tunnin päästä Hlanesta ajelemassa omalla autolla, mutta siellä näkys tosi vähän eläimiä. Oli kyllä silti kiva reissu.Lauantai illalla nähtiinki hipot ensimmäistä kertaa kunnolla, kun he suvaitsivat nousta lammesta muutamaks sekunniksi. Sunnuntai aamulla meitä odotti taas sarvikuonot siellä vastassa. Tällä kertaa ne tuli ihan lähelle aitaa joten päästi ihan parin metrin päähän :)
Tähän  onki hyvä päättää. Meillä alkoi eilen sadutukset esikouluissa ja että ne lapset on vaan niin ihania!! Siellä ku istus maahan ni oli jo kymmenen roikkumassa sussa ja koskettelemassa. Saatiin me hienot kampauksetki kun kaikki halus päästä tekemään jotain letin kaltaisia juttuja päähän! Terkkuja Suomeen <3

3 kommenttia:

  1. Wääää vitsi miten ihanalta kuulostaa!! En voi ees kuvitella miltä tuntuu nähä hippoja ihan nenän eessä tai norsuja! Taiii leijonia, varmaan ihan mieletöntä! Harmi ku tänne ei saa ladattua kuvia.. laita faceen jotain? :o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei pysty sinnekään ku se on tää netti täällä:( maksaa pre paidina ja jos yhtä kuvaa lataa ni voi mennä monta tuntia ja maksaa liikaa.. täytyy vaan jaksaa oottaa siihen asti kunnes oon Suomessa:)

      Poista
  2. Aaah okei.. no mutta sitä odotellessa, saadaan sit nähtäväks varmaan aikamoinen kuvakavalkadi ;D

    VastaaPoista