Matka lähestyy..enää seitsemän päivää! Eilen se ns. pieni panikoiminen hetki (onneksi vain hetkellisesti).. Ei se vaan vieläkään tunnu todelliselta koko matka. Koko aika on jotenki päällä sellanen hermoton ja levoton olo, mutta ei sitä oikeen jännitykseksi voi sanoa. Eilen käytiin katsomassa se uusin Vares ja sen jälkeen pelaamassa biljardia. Tuli vaan taas todistetuksi, et ei taida olla mun laji:D ja kun hermot ei oo vielä mistään pisimmästä päästä varsinkaan tällä hetkellä.
Kun päästiin kotiin mulle iski sellanen ihmeellinen olo ja rupesin vaan itkee. Menee kyllä ton matkan piikkiin:D Taisin olla aika väsyny ku olin kumminkin herännyt jo 5.50 tekee viimeistä koulu raporttia. Oma moka kun piti jättää niin viime tinkaan. No siinä sit nukahdettiin molemmat samantien ja nukuttiin sellaset 12 tuntia. Oli kyllä niin ihana olo aamulla kun ei poikaystävänkään tarvinnut mennä aamulla töihin ni sai sitten nukkua pitkään ja vielä toisen vieressä<3
Tänään tapasin paria opiskelijaa joista toinen tuli tossa joulukuussa takas Suomeen Swazimaasta ja hän oli ollut sielä vuoden. Näin kuvia ja sain hyviä vinkkejä mitä ottaa mukaan ja mitä ei. Jotenkin tuli sellanen rauhallinen olo ja alkoi vaan odottamaan että pääsis sinne jo. Siitä tulee varmasti ihan älyttömän hieno kokemus. Yksi pääasia mitä lähden kokemusten sijaan sinne hakemaan on tää stressinsietokyvyn parantaminen. Ei tässä elämässä oo mitään järkeä jos mä stressaan aina kaikista mahdollisista pienistäkin asioista enkä osaa nauttia. Huomaan välillä että elämä menee sellaseksi ihme suorittamiseksti eikä kerkeä nauttimaan ollenkaan joten välillä tekee niiiiin hyvää pysähtyä:)
Ajattelin että tekisin tässä huomenna vaikka pienen Swazimaa fakta kirjotuksen ni sais täälläkin sitten kuvaa minkälainen se on. Meinaan suurin osa kenen kanssa oon asiasta keskustellu, luulevat että asumme siellä savimajoissa jne. Swazimaahan on kehittynyt kehitysmaa ja sieltä löytyy ostoskeskuksia, baareja, vaatekauppoja ym.
Suurin osa suomalaisista opiskelijoista majoittuu Bombassos nimiseen hostelliin. Me löydettiin faceboo ryhmän Fin-Swazi kautta tää meiän vuokra-asunto mihin me mennään asumaan. se on noin 450€/kk ja se on sellaisella ns. hienosto alueella missä on öisin vartija jne. Laitan postauksen loppuun kuvan sen talon ulkopuolelta. Siinä on siis monta taloa samassa eli ns. rivitalotyyppinen. Neliöitä oli vissiin 80?!
Mä opiskelen sosiaalialaa Turun ammattikorkeakoulussa 2. vuotta ja ollaan lähdössä Swazimaahan 3 kk harjoitteluun 3 muun samalta luokalta olevan opiskelijan kanssa. Me mennään tekemään sinne sellaista Sadutus-projektia. Sadutuksesta voi lukea lisää esimerkiksi osoitteesta http://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/Sadutus/sadutus_paa.htm
Se on suomalainen menetelmä ja todella helppo toteuttaa. Sitä voi tehdä kenen kanssa tahansa, kuka tahansa ja missä tahansa. Mut siitä tulee varmaan tarkemmin sitten kun päästään sinne Swazimaahan.
(Meidän tuleva Swazimaan koti<3) Jeij

Sadutus on hauskaa ja mielenkiintoista! Meilläkin oli muutama sadutus-tehtävä opiskelujen aikana (:
VastaaPoistaSulla tulee olemaan varmasti upee reissu ja saa paljon uusia kokemuksia ja jotain mitä muistella vielä vanhuksenakin :D
Pidä hauskaa <3
- Marika
Juu ja se siinä tuntuuki hassulta ku se on niin helppoa, että miten se muka vois jtn auttaa:) Kiitos muru<3
VastaaPoistaIhana blogi Miwwa. ^^ Ja mekin ollaan koulussa puhuttu tosta sadutuksesta ja sitä harjoteltukin, se on kivaa!
VastaaPoistaIhanalta näyttää toi kuva ja tosiaan kyllä itelläki oli/on vähän sellanen käsitys swazimaasta että siellä asutaan bambumajoissa :'D Mut ihan mieletöntä et uskallat lähteä <3
-Kaaaatriiii :)
Ja unohtu sanoa, että toi teiän Swazimaan koti näyttää ihanalta :) Ei tosiaan mikään savimaja :DD
VastaaPoistaKiitoos Katri<3 Joo lisää kuvia sitten tulossa Swazimaasta ni saan ihmisiltä ton bambumaja/savimaja käsityksen pois:D
VastaaPoista