Joo elikkas viimeisia paivia taalla Swazimaassa vietetaan..Lauantaina lahto Kap kaupunkiin ja ens viikon torstaina pitaisi mut loytaa sitten jo Suomesta:)
Viikonloppu meni hyvin. Lahdettiin lauantaina aamulla Etela-Afrikkaan ja maisemat olivat taas upeat kun vuorten paalta ajettiin. Ajettiin sellaseen kaupunkiin, kun Barberton. Oli ihana nahda pitkasta aikaa ns. kunnon taloja ja se seutu vaikutti sellaiselta, etta jos mun johonkin pitais muuttaa taalla ni se ois sinne!
Kaytiin myos kullanhuuhdonnassa ja kultakaivoksilla kavelemassa. Olin aluksi aika paniikissa, kun tajusin etta mun pitaa oikeasti menna sinne noin 2x2 metrin kallion sisaan. Mut kaikki meni hyvin enka saanut paniikkikohtausta:D Siita jatkettiin sitten majoituspaikalle ja lahdettiin syomaan. Kaytiin syomisen jalkeen myos paikallisessa pubissa mutta oltiin siella vaan noin puolisen tuntia ku mulla oli flunssa ja edellisena paivana ollu pikkasen lampoakin ni unta tarvittiin, etta jaksettiin sunnuntaina viela ihmetella kaikkai elaimia.
Sunnuntaina suunnattiin Baplasiin pain ja Cradle of lifeen. Matka kesti autolla noin tunnin verran ajaa Barbertonista joten ei paha. Mentiin sitten yhdelle gamedrivelle ja oltiin aluksi ihan ihmeissamme, kun ei puoleen tuntiin nakynyt mitaan elaimia. No ainoa mita ma sielta enaa halusin nahda oli ne kirahvit lahelta ja saada hyvia kuvia ja se sit onneksi tapahtus. Nahtiin me sitten bonukseksi taas mm; eri antilooppilajeja ja zebroja. Gamedriven jalkeen meidan piti menna syomaan mutta ravintolasta ei saanut muutakun buffa ruokaa ja se oli turhan kallis+ ei ollut niin kova nalka joten ostettiin vaan sipsipussit ja niilla jatkettiin. Syomisen jalkeen suunnattiin katsomaan eri kissaelaimia. Nahtiin kun ne ruokittiin. Oli kylla ihan siistia, mutta jotenkin kun ne oli siella hakissa ja nyt on tottunut noihin puistoihin missa ne saa vapaana liikkua ni ei se ollut sitten niin kivaa. No joo erikoisuutena siella oli valkoisia leijonia ja ne oli kylla nakemisen arvoisia. Ennen tuolla on saanut ottaa tiikerinpentuja syliin ja syottaa niita, mutta siella oli joku sitten vahan aikaa sitten raapaissut jonkun naisen katta(yllattavaa) ni se oli sitten sen jalkeen kielletty. Ois ollut kylla niin kiva saada kuva siita kun pitaa sellasta karvakasaa sylissa<3, mutta ei voi mitaan! Ruokkimisen jalkeen kierrettiin viela auton kanssa kaikki kisut lapi ja meidan oma opas antoi luvan poistua autosta vaikka niin ei olis saanu tehda. No hei tuli paljon kivempia kuvia kun ei ollu kalterit valissa ja ma sain hipastua puumaa!!
no joo sitten jaatiin kiinni ja meidat haadettiin alueelta pois. Meidan oma opas sanoi etta se on aina saanut tehda siella melkeen mita vaan kun se tunsi sen esimiehen, mutta siella on esimies vaihtunut ja koko paikka muutenkin mennyt paljon huonompaan suuntaan ni on hiukan eri savelet.
Jatkettiin siita sitten matkaa takas Swazimaahan.
Talla viikolla on viela muutamat paivat harjoittelua ja saatiin meidan miesvahvistus tulemaan huomenna tonne iltapaivakerhoon nayttamaan ja opettamaan pojille vahan footbagilla temppuilua. Perjantaina suunnataan viela Spahan laittamaan kynnet kuntoon ja jalkahoitoon ja sitten viimeiselle illalliselle taalla. Lauantai aamulla matka jatkuu kohti Johannesburgin lentokenttaa ja sielta lentaen Kap kaupunkiin. Kerron tosta Kap kaupungin reissusta, kun paasen sitten takas kotiiin joten voi tulla taas joku pieni tauko tahan kirjoittamiseen, kun taytyy keskittya siihen yhteen ihanaan ja sen tuttuun ja turvalliseen kainaloon..SITA ODOTELLESSA!! <3
Terkkuja sinne Suomeen
-Mili xxx
tiistai 10. huhtikuuta 2012
torstai 5. huhtikuuta 2012
Mozambique, Ponta D'ouro
Joo elikka taas kirjoitellaa taalta nettikahvilasta joten ne muutamat kirjaimet puuttuu ;)
Miksi loman jalkeen tarvis aina toisen loman etta siita ensimmaisesta palautuis?
Silta musta ainaki on tuntunut..Koko viikko on ollut yhta tuskaa nousta aamulla sangysta ja suunnata harjoittelupaikalle. Koti-ikavakin on painanut vahan valia..Jotenkin se on jo niiin lahella mutta niin kaukana viela:) Ensi viikon lauantaina siis lahto Kap kaupunkiin ja tasan 2 viikon paasta torstaina ollaan kotona. Mua on tanaan erityisen paljon vituttanut mutta en nyt jaksa avautua tassa mika aamuinen juttu johti siihen.. Vitutus nousi niin huippuunsa etta paatin ostaa kengat. Onneksi kengilla oli vaan hintaa noin 20 euroa joten taa mun naisellinen turhamaisuus ei tullut talla kertaa mulle kalliiksi:)
Joo elikka otsikon mukaisesti voisin nyt kertoa tosta meidan Mosambikin matkasta. Se oli aivan loistava!!!! Siis se tunne kun naat ihan oikean rannan ja meren kahden kuukauden jalkeen... Voi etta jos siita tilanteesta ois saanut kuvan tai edes aanimateriaalia kun mentiin ekana iltana sinne. Olo oli kuin lapsilla karkkikaupassa. Okei sillon oli jo pimeaa ja ei valttamatta ollu kauheen kiva koittaa siel pimeassa valttaa astumasta rapujen paalle mutta silti se tunne oli jtn niin mahtavaa etten vaihtais sita mistaan hinnasta pois!
Meidan matka alkoi perjantai aamuna kello 8.00 Mbabanesta. Siita suunnattiin Manziniin ruokaa ostamaan (ja viinitonkka) mukaan. Ajettiin Swazimaan halki ja jatkettiin matkaa Etela-Afrikan puolelle. Siella suunnattiin vuoristo reittia koska niiden vuorten lapi oli pakko ajaa. Sitten mentiin sellaiselle ihanan kuoppaiselle kamalalle tielle jota kesti ihan liian monta tuntia. Meidan opas siis ei ollut ennen ajanut tonne joten kaikki oli hanellekin uutta ja kaikki jutut oli tiedossa ennenkuin matkaan lahdettiin. Kesken kuoppatieta tapahtui mukava yllatys. RENGAS PUHKI. Joo siina sitten kirjaimellisesti oltiin jumalan selan takana jossain ja lampoa oli sellanen +40 astetta..Haha voi hitto ku saisin sen kuvan laitettua tanne.. Meidan opas joka oli siis saksalainen mies..vaihtoi siina auringonpaisteessa rengasta ja 4 naista seisoo vieressa puun varjossa ja katsoo kun yks paiskii hommia:D No paastiin jatkamaan matkaa ja saatiin iloksemme huomata etta se ainoa vararengas joka oli mukana ni alkoi tyhjentya..GREAT! mita sit tehdaan jos se ei kesta?! No ei siina mtn oli pakko vaan jatkaa matkaa kunnes yhtakkia tulee umpikuja! Eiku kysymaan paikallisilta neuvoa jotka ei osannu englantia mutta saatiin sen verran selville etta oltiin tultu joku 20 km harhaan ja piti lahtea ajamaan takasin pain. No selvittiin silta tielta onneksi eika vararengaskaan tyhjentynyt taysin. Matka jatkui asfaltoidulla tiella ja loydettiin tien varresta autokorjaamo jossa saatiin vararenkaaseen pumpattua ilmaa. Mosambikin raja haamotti edessa ja kerettiin sinne 15 min ennen kun se suljettiin kello 17. Mutta hei me kerettiin joten no panic! Siella meita oli vastassa tilattu autokuljetus, koska matka Ponta D'ourolle vaatii hieman erilaisen auton, koska tiet on pelkastaan sellasta rantahiekkaa ja sita on noin 10 km.
Saavuttiin meian hostellille ja purettiin tavarat. Sen jalkeen suunnattiin rannalle kastamaan varpaat ja tarkoitus oli menna uimaan mutta oli jo niin pilkkopimeeta ettei sinne uskaltanut menna. Vaatteitten vaihdon jalkeen suunnattiin syomaan lahimpaan ravintolaan joka osottautui kylla niiin fiaskoksi. Mun syomat katkaravut oli ihan tajuttoman hyvia, mutta palvelu siella oli jtn ihan muuta. Ensinnakaan se meidan tarjoilija ei osannut melkein ollenkaan englantia?! Miten sa voit olla noin turistikohteessa toissa ravintolassa jos et osaa etka ymmarra englantia?! Muutama meidan seurueesta tilas jotkut hamppariannokset ja he kysyivat etta kuuluuko siihen annokseen salaatti ja ranskikset, koska listassa ei lukenut siita asiasta mtn. No tarjoilija sanoi etta kuului. Kun annokset tuli poytaan ni meilta puuttui yks ruoka-annos jota saatiinkii odotella siina sitten tovi ja meista yksi sitten joutui syomaan yksin kun siina kesti sen verran. Hampurilaisten kanssa ei tullut salaattia eika ranskalaisia joita jouduttiin monesti pyytamaan. Ne tuli vihdoin. Paras hetki oli laskun saapuessa. Niista ranskalaisista ja salaateista oli veloitettu erikseen. Me natisti selitettiin etta meille sanottiin etta ne kuuluu samaan hintaan joten emme niista maksa. Tarjoilija ei ymmartanyt ja pyydettiin paikan esimiesta paikalle ja han ei ymmartanyt asiasta mtn. Han vaan vaitti kovaan aaneen niin etta ne ei kuulu hintaan. Joo ei kuulu ei, mutta teidan tarjoilija sanoi etta kuului ja muuten niita ei olis edes tilattu?! joten ei ole meidan tehtava maksaa tarjoilijan mokasta. No taa esimies jatkoi vaan etta niin mutta ne tuotiin teidan poytaan ja ne pitaa maksaa. Tata jankkaamista tapahtui joku vahintaan puoli tuntia ja sit tuli paikan omistaja paikalle. Han sentaan ymmarsi asian lopulta ja ei pitanyt maksaa niista ylimaaraisista jutuista. Varmaa oli ettei menty siihen ravintolaan enaa:D Kyse ei ollut isoista hinnoista, mutta on se periaatteena aika perseesta jos asiakas joutuisi tarjoilijan mokasta maksamaan. Onneksi saatiin vatsat tayteen ja sen jalkeen suunnattiin nukkumaan.
Aamulla oli aikainen heratys koska meita odotti se villidelffiinien kanssa uinti. Se oli jtn niiiin mahtavaa. Vaikka saa olikin pilvinen. Meilla oli ensin sellainen noin puolen tunnin opastus ja informaatio plajays. Sen jalkeen suunnattiin auton kyydissa rannalle jossa odotti vene joka piti sitten yhteisvoimin kaantaa ja tyontaa veteen. Onneksi oli edes muutama mies mukana muuten olisi vene varmaan jaanyt rannalle! No siina lahdettiin sitten ja itse se venematka jo oli kylla niin elamys. Oli niin kivaa menna kovaa vauhtia ja hyppia niissa aalloissa. Ne sanos tossa paikassa etta noin 87% niitten matkoista on onnistuneita eli ne on nahnyt delffineja. Joten toiveet oli korkealla sen suhteen etta niita nahtais. No tulihan sielta sitten sellanen pullonokkadelffiini parvi ja oltiin ihan innossamme. Niita oli kuulemma noin 30. Laitettiin snorkkelit ja rapylat jalkaan ja mentiin veteen. Se tunne kun naat etta ne delffiinit on siina ja ui siella vedessa. Niihin ei siis saanut koskea mika oli ehdottaman tarkeaa. Ne ei ollut niin kiinnostuneita meista etta ne olis jaanyt siihen meidan kanssa pitemman aikaa mutta se riitti jo meille etta nahtiin ne jo noin lahelta. Noustiin tai siis mies veti meidat veneeseen takas ja vaihdettiin paikkaa. Menttin snorklailemaan yhden korallin paalle jossa nakyi sitten vahan rauskuja ja sinisa kaloja. Ihan huippu taas! No siita sitten aika alkoi loppumaan ja taas kompiminen takas veneeseen. Yhdelle meista oli tullut huono olo ja itsellakaan ei ollut kaukana ettei oksennus ois lentanyt, kun se merenkaynti oli sen verran raju. Onneksi se olo oli pahin vaan sillon kun se vene oli paikallaan ja kun se liikkus ni se heti helpotti. Reissun jalkeen olo oli vahan hutera ja mentiinki taas pitkaks. Illalla grillattiin kaikkea hyvaa ja suunnattiin ajoissa nukkumaan.
Sunnuntaina oli ihana aurinkoinen saa joten suunnattiin melkeen koko paivaksi rannalle uimaan ja ottamaan aurinkoa. Meri joka tuolla oli niin on Intian valtameri ja vesi oli ihan torkeen lamminta ja pirun suolasta:D Ei siella mitaan kunnolla pystynyt uimaan ku siella tuli niin isoja aaltoja, mutta kylla se hauskaa silti oli! Uimisen jalkeen ma otin pienet paikkarit ja sen jalkeen suunnattiin tunnin monkija-ajelulle. Se maksoi muistaakseni joku noin 22 euroa mihin kuului jo siis bensat. Ma oon kerran pienena kokeillut Zoolandiassa monkkaria ja silloinkin kaaduin sen kanssa(yllatys) joten mua vahan janskatti etta mita tosta oikeen tulee. Aluksi meidat opastettiin ja kokeilin siina pari kertaa ajaa ja olin ihan hukassa sen ohjaamisen kanssa(yllatys). Siina kun vahan oli harjoiteltu ni se lahti sujumaan ja lahdettiin sitten ajamaan sinne kaupunkiin pain. Aluksi meno oli aika epavarmaa enka uskaltanut menna kovaa+ jain miljoona kertaa jumiin siihen syvaan hiekkaan mista ne tiet siella oli ja meidan opas joutui auttamaan. Onneksi en ollut ainut keta jai jumiin. No vaihdettiin suuntaa ja siella sitten se menokin alkoi sujumaan. Oltiin jo aika matka ajettu yhta tieta, kun mun monkija sammus yhtakkia. Olin ihan ihmeissani etta mita ma nyt taas tein etten ma voinu millaan tatanyt saada rikki!? No meidan opas tuli sitten auttamaan eika sekaan saanut sita enaa kayntiin. No siina sit piti menna takasin kertomaan tilanne ja lopulta selvis etta siita oli vaan loppunut bensa. Meidan opas oli ymmartanyt vaarin ,kun se luuli etta niihin piti tankata jalkeen vasta eika ennen matkaa. No oli ihan huippua se monkkareilla ajo ja sen jalkeen suunnattiin syomaan ja maisteltiin siina hiukan aikuisten juomaakin(toiset hiukan enemman :D) Mentiin kuitenkin jo 11 nukkumaan, koska aamulla oli lahto takaisin ja edessa pitka ajomatka.
Maanantaina sitten lahdettiin 10 aikaan takaisin ja ajomatka sujui huomattavasti paremmin kuin tultaessa. Kaytiin ostamassa uusi rengas ton vararenkaan tilalle. Tiekin oli talla kertaa melkeen koko matkan asvaltoituja ja nakymat siella vuorten paalla oli ihan huiput. Takaisin Mbabanessa oltiin noin kello 18.
Koitin jtn parhaita paloja napata tolta reissulta. Toivottavasti saatte jonkinlaisen kuvan. Ehdottamasti tuolla kannatti kayda ja oli taas kokemus kaikessa ihanuudessaan!! =)
Ens viikko. Viimeinen viikko Swazimaassa. Koitan tulla viela kuvailemaan viimeisia tunnelmia ja tan viikon matkaa johon lahdetaan lauantaina. Mennaan siis taas Etela-Afrikan puolelle Barbeertonin kultakaivoksille ja Cradle of Lifeen katsomaan elaimia.
Terkkuja ja haleja sinne Suomeen!
<3:lla Mili
Miksi loman jalkeen tarvis aina toisen loman etta siita ensimmaisesta palautuis?
Silta musta ainaki on tuntunut..Koko viikko on ollut yhta tuskaa nousta aamulla sangysta ja suunnata harjoittelupaikalle. Koti-ikavakin on painanut vahan valia..Jotenkin se on jo niiin lahella mutta niin kaukana viela:) Ensi viikon lauantaina siis lahto Kap kaupunkiin ja tasan 2 viikon paasta torstaina ollaan kotona. Mua on tanaan erityisen paljon vituttanut mutta en nyt jaksa avautua tassa mika aamuinen juttu johti siihen.. Vitutus nousi niin huippuunsa etta paatin ostaa kengat. Onneksi kengilla oli vaan hintaa noin 20 euroa joten taa mun naisellinen turhamaisuus ei tullut talla kertaa mulle kalliiksi:)
Joo elikka otsikon mukaisesti voisin nyt kertoa tosta meidan Mosambikin matkasta. Se oli aivan loistava!!!! Siis se tunne kun naat ihan oikean rannan ja meren kahden kuukauden jalkeen... Voi etta jos siita tilanteesta ois saanut kuvan tai edes aanimateriaalia kun mentiin ekana iltana sinne. Olo oli kuin lapsilla karkkikaupassa. Okei sillon oli jo pimeaa ja ei valttamatta ollu kauheen kiva koittaa siel pimeassa valttaa astumasta rapujen paalle mutta silti se tunne oli jtn niin mahtavaa etten vaihtais sita mistaan hinnasta pois!
Meidan matka alkoi perjantai aamuna kello 8.00 Mbabanesta. Siita suunnattiin Manziniin ruokaa ostamaan (ja viinitonkka) mukaan. Ajettiin Swazimaan halki ja jatkettiin matkaa Etela-Afrikan puolelle. Siella suunnattiin vuoristo reittia koska niiden vuorten lapi oli pakko ajaa. Sitten mentiin sellaiselle ihanan kuoppaiselle kamalalle tielle jota kesti ihan liian monta tuntia. Meidan opas siis ei ollut ennen ajanut tonne joten kaikki oli hanellekin uutta ja kaikki jutut oli tiedossa ennenkuin matkaan lahdettiin. Kesken kuoppatieta tapahtui mukava yllatys. RENGAS PUHKI. Joo siina sitten kirjaimellisesti oltiin jumalan selan takana jossain ja lampoa oli sellanen +40 astetta..Haha voi hitto ku saisin sen kuvan laitettua tanne.. Meidan opas joka oli siis saksalainen mies..vaihtoi siina auringonpaisteessa rengasta ja 4 naista seisoo vieressa puun varjossa ja katsoo kun yks paiskii hommia:D No paastiin jatkamaan matkaa ja saatiin iloksemme huomata etta se ainoa vararengas joka oli mukana ni alkoi tyhjentya..GREAT! mita sit tehdaan jos se ei kesta?! No ei siina mtn oli pakko vaan jatkaa matkaa kunnes yhtakkia tulee umpikuja! Eiku kysymaan paikallisilta neuvoa jotka ei osannu englantia mutta saatiin sen verran selville etta oltiin tultu joku 20 km harhaan ja piti lahtea ajamaan takasin pain. No selvittiin silta tielta onneksi eika vararengaskaan tyhjentynyt taysin. Matka jatkui asfaltoidulla tiella ja loydettiin tien varresta autokorjaamo jossa saatiin vararenkaaseen pumpattua ilmaa. Mosambikin raja haamotti edessa ja kerettiin sinne 15 min ennen kun se suljettiin kello 17. Mutta hei me kerettiin joten no panic! Siella meita oli vastassa tilattu autokuljetus, koska matka Ponta D'ourolle vaatii hieman erilaisen auton, koska tiet on pelkastaan sellasta rantahiekkaa ja sita on noin 10 km.
Saavuttiin meian hostellille ja purettiin tavarat. Sen jalkeen suunnattiin rannalle kastamaan varpaat ja tarkoitus oli menna uimaan mutta oli jo niin pilkkopimeeta ettei sinne uskaltanut menna. Vaatteitten vaihdon jalkeen suunnattiin syomaan lahimpaan ravintolaan joka osottautui kylla niiin fiaskoksi. Mun syomat katkaravut oli ihan tajuttoman hyvia, mutta palvelu siella oli jtn ihan muuta. Ensinnakaan se meidan tarjoilija ei osannut melkein ollenkaan englantia?! Miten sa voit olla noin turistikohteessa toissa ravintolassa jos et osaa etka ymmarra englantia?! Muutama meidan seurueesta tilas jotkut hamppariannokset ja he kysyivat etta kuuluuko siihen annokseen salaatti ja ranskikset, koska listassa ei lukenut siita asiasta mtn. No tarjoilija sanoi etta kuului. Kun annokset tuli poytaan ni meilta puuttui yks ruoka-annos jota saatiinkii odotella siina sitten tovi ja meista yksi sitten joutui syomaan yksin kun siina kesti sen verran. Hampurilaisten kanssa ei tullut salaattia eika ranskalaisia joita jouduttiin monesti pyytamaan. Ne tuli vihdoin. Paras hetki oli laskun saapuessa. Niista ranskalaisista ja salaateista oli veloitettu erikseen. Me natisti selitettiin etta meille sanottiin etta ne kuuluu samaan hintaan joten emme niista maksa. Tarjoilija ei ymmartanyt ja pyydettiin paikan esimiesta paikalle ja han ei ymmartanyt asiasta mtn. Han vaan vaitti kovaan aaneen niin etta ne ei kuulu hintaan. Joo ei kuulu ei, mutta teidan tarjoilija sanoi etta kuului ja muuten niita ei olis edes tilattu?! joten ei ole meidan tehtava maksaa tarjoilijan mokasta. No taa esimies jatkoi vaan etta niin mutta ne tuotiin teidan poytaan ja ne pitaa maksaa. Tata jankkaamista tapahtui joku vahintaan puoli tuntia ja sit tuli paikan omistaja paikalle. Han sentaan ymmarsi asian lopulta ja ei pitanyt maksaa niista ylimaaraisista jutuista. Varmaa oli ettei menty siihen ravintolaan enaa:D Kyse ei ollut isoista hinnoista, mutta on se periaatteena aika perseesta jos asiakas joutuisi tarjoilijan mokasta maksamaan. Onneksi saatiin vatsat tayteen ja sen jalkeen suunnattiin nukkumaan.
Aamulla oli aikainen heratys koska meita odotti se villidelffiinien kanssa uinti. Se oli jtn niiiin mahtavaa. Vaikka saa olikin pilvinen. Meilla oli ensin sellainen noin puolen tunnin opastus ja informaatio plajays. Sen jalkeen suunnattiin auton kyydissa rannalle jossa odotti vene joka piti sitten yhteisvoimin kaantaa ja tyontaa veteen. Onneksi oli edes muutama mies mukana muuten olisi vene varmaan jaanyt rannalle! No siina lahdettiin sitten ja itse se venematka jo oli kylla niin elamys. Oli niin kivaa menna kovaa vauhtia ja hyppia niissa aalloissa. Ne sanos tossa paikassa etta noin 87% niitten matkoista on onnistuneita eli ne on nahnyt delffineja. Joten toiveet oli korkealla sen suhteen etta niita nahtais. No tulihan sielta sitten sellanen pullonokkadelffiini parvi ja oltiin ihan innossamme. Niita oli kuulemma noin 30. Laitettiin snorkkelit ja rapylat jalkaan ja mentiin veteen. Se tunne kun naat etta ne delffiinit on siina ja ui siella vedessa. Niihin ei siis saanut koskea mika oli ehdottaman tarkeaa. Ne ei ollut niin kiinnostuneita meista etta ne olis jaanyt siihen meidan kanssa pitemman aikaa mutta se riitti jo meille etta nahtiin ne jo noin lahelta. Noustiin tai siis mies veti meidat veneeseen takas ja vaihdettiin paikkaa. Menttin snorklailemaan yhden korallin paalle jossa nakyi sitten vahan rauskuja ja sinisa kaloja. Ihan huippu taas! No siita sitten aika alkoi loppumaan ja taas kompiminen takas veneeseen. Yhdelle meista oli tullut huono olo ja itsellakaan ei ollut kaukana ettei oksennus ois lentanyt, kun se merenkaynti oli sen verran raju. Onneksi se olo oli pahin vaan sillon kun se vene oli paikallaan ja kun se liikkus ni se heti helpotti. Reissun jalkeen olo oli vahan hutera ja mentiinki taas pitkaks. Illalla grillattiin kaikkea hyvaa ja suunnattiin ajoissa nukkumaan.
Sunnuntaina oli ihana aurinkoinen saa joten suunnattiin melkeen koko paivaksi rannalle uimaan ja ottamaan aurinkoa. Meri joka tuolla oli niin on Intian valtameri ja vesi oli ihan torkeen lamminta ja pirun suolasta:D Ei siella mitaan kunnolla pystynyt uimaan ku siella tuli niin isoja aaltoja, mutta kylla se hauskaa silti oli! Uimisen jalkeen ma otin pienet paikkarit ja sen jalkeen suunnattiin tunnin monkija-ajelulle. Se maksoi muistaakseni joku noin 22 euroa mihin kuului jo siis bensat. Ma oon kerran pienena kokeillut Zoolandiassa monkkaria ja silloinkin kaaduin sen kanssa(yllatys) joten mua vahan janskatti etta mita tosta oikeen tulee. Aluksi meidat opastettiin ja kokeilin siina pari kertaa ajaa ja olin ihan hukassa sen ohjaamisen kanssa(yllatys). Siina kun vahan oli harjoiteltu ni se lahti sujumaan ja lahdettiin sitten ajamaan sinne kaupunkiin pain. Aluksi meno oli aika epavarmaa enka uskaltanut menna kovaa+ jain miljoona kertaa jumiin siihen syvaan hiekkaan mista ne tiet siella oli ja meidan opas joutui auttamaan. Onneksi en ollut ainut keta jai jumiin. No vaihdettiin suuntaa ja siella sitten se menokin alkoi sujumaan. Oltiin jo aika matka ajettu yhta tieta, kun mun monkija sammus yhtakkia. Olin ihan ihmeissani etta mita ma nyt taas tein etten ma voinu millaan tatanyt saada rikki!? No meidan opas tuli sitten auttamaan eika sekaan saanut sita enaa kayntiin. No siina sit piti menna takasin kertomaan tilanne ja lopulta selvis etta siita oli vaan loppunut bensa. Meidan opas oli ymmartanyt vaarin ,kun se luuli etta niihin piti tankata jalkeen vasta eika ennen matkaa. No oli ihan huippua se monkkareilla ajo ja sen jalkeen suunnattiin syomaan ja maisteltiin siina hiukan aikuisten juomaakin(toiset hiukan enemman :D) Mentiin kuitenkin jo 11 nukkumaan, koska aamulla oli lahto takaisin ja edessa pitka ajomatka.
Maanantaina sitten lahdettiin 10 aikaan takaisin ja ajomatka sujui huomattavasti paremmin kuin tultaessa. Kaytiin ostamassa uusi rengas ton vararenkaan tilalle. Tiekin oli talla kertaa melkeen koko matkan asvaltoituja ja nakymat siella vuorten paalla oli ihan huiput. Takaisin Mbabanessa oltiin noin kello 18.
Koitin jtn parhaita paloja napata tolta reissulta. Toivottavasti saatte jonkinlaisen kuvan. Ehdottamasti tuolla kannatti kayda ja oli taas kokemus kaikessa ihanuudessaan!! =)
Ens viikko. Viimeinen viikko Swazimaassa. Koitan tulla viela kuvailemaan viimeisia tunnelmia ja tan viikon matkaa johon lahdetaan lauantaina. Mennaan siis taas Etela-Afrikan puolelle Barbeertonin kultakaivoksille ja Cradle of Lifeen katsomaan elaimia.
Terkkuja ja haleja sinne Suomeen!
<3:lla Mili
torstai 29. maaliskuuta 2012
Viimeisiä viedään
Joo piti jo tiistaina tulla tänne kirjoittelee , mutta
nettikahvilassa oli niin hidas netti ettei siitä olis tullu mtn. Kirjottelen
nyt kämpiltä joten ä:t ja ö:t on pitkästä aikaa käytössä . Jeij
Tänne kuuluu ihan hyvää, vaikka eilen olikin kauhea
migreeni. Onneksi oli vasta eka kerta kun se oli täällä ja oli lääkkeet mukana,
mutta ei se mitään herkkua siltikään ole. Sen päänsäryn ehkä kestäiski mutta se
pahoinvointisuus on ihan hirveetä. Koita siinä sitten nukahtaa kun koko aika
oksettaa vaikka just olis käynyt oksentamassa. Onneksi se tulee mulle vaan pari
kertaa vuodessa. Yleensä jonkun kovan stressin jälkeen joten en joudu siitä
liian usein kärsimään. Se oli mulla pari vuotta jo poiskin, mutta yllätys
yllätys tuli takaisin kun alko opiskelut ja armoton stressi.
No mutta se siitä avautumisesta. Tänään on tasan 3 viikkoa
kun ollaan kotona. JA HEI HUOMENNA KUTSUU MOSAMBIK JA SEN RANNAT!! Sitä on tätä koko viikko odotettu ja aika
mennyt ihan tajuttomat hitaasti. Meitä lähtee sinne 4 naisen porukka ja plus meidän iki ihana oma guidemme Thorsten.
Matka tuli meille kustantamaan vaan noin 270€ mihin kuuluu kuljetukset, visat,
asuminen+ aamupala sekä villidelffinien kanssa uinti aktiviteetti. T ei ottanut
meiltä mitään maksua, koska tulee ekaa kertaa sinne näin oppaana ja ei sen
takia halunnut ottaa mtn koska ns. harjoittelee meidän kanssa:) Mutta kerron tosta reissusta sitten ensi
viikolla kun kotiudutaan sieltä. Lähdetään siis huomen aamulla ja palataan
maanantai illalla. Siellä ei toimi sitten mitkään puhelin liittymät joten oon
sitten kunnolla sielä evakossa:D
Viikot on kovasti taas mennyt harjoittelussa ja meidän
harkka paikka on ainakin ollut ihan huippu. Ollaan järjestetty kaikkea
toimintaa lapsille. Tällä viikolla meillä oli mm. vesiväreillä maalailua,
tyttöjen kynsien lakkausta ja kasvomaalausta.
Viime viikon lauantaina käytiin tän meidän paikallisen
yhteyshenkilön Jorman luona. Voi että mikä ihana talo ja paikka ylipäätänsä. Se
oli Mbabanessa ,mutta tuolla maaseudulla. Ensin lähdettiin 3 tunnin
patikkaretkelle vuoristoon ja mä tein kyllä niin kuolemaa välillä, mutta
tulipahan sekin tehtyä. Paremmat varusteet olis ollut kyllä tarpeen ja enemmän
vettä:D Maisemat oli kyllä upeat kun päästiin sinne ylös eikä mun vasemman
jalan nivelsiteetkään venähtänyt vaikka olin ihan varma että ne ei selviä siitä
matkasta! Patikoinnin jälkeen päästiin SAUNAAN! Siis ihan oikeeseen saunaan. J
on sen sinne itse rakentanut ja voi että se tuntui niiin hyvältä 2 kuukauden
jälkeen päästä kunnolla saunaan ja pesemään kaikki liat pois. Illalla tehtiin
itse pizzoja ihan aidossa kiviuunissa ja tuli kyllä niin herkkua. Illan kruunasi
se vielä kun kaksi söpöä koiran pentua nukahti mun syliin ja mun koirakuume ei
kyllä helpottanut yhtään:D Isoveli ja hänen kihlattunsa ovat saaneet kotiinsa
koiranpennun . Ystäväpariskunnalle on tullut kanssa koiranpentu ja mun pitäis
mennä niitä katsomaan heti kun pääsen täältä, mutta millä mä maltan odottaa
siihen asti että mun opiskelut loppuu. Vaikka halu on kova, niin tähän
elämäntilanteeseen ei voi vielä koiraa ottaa, koska ei olisi niin paljon aikaa
sille ja se ei olisi reilua sitä koiraa kohtaan. No ehkä kun saan noita laina
koiria lelliä ni se riittää vähäksi aikaa:)
Sunnuntaina paistoi kivasti aurinko ja me päätettiinkin
mennä sitten ottamaan vähän aurinkoa tonne Swazi Spahan, ennen tota huomista
reissua. Vähän sitä väriäkin tarttui, mutta päivä oli kyllä niiin ihana
loistavassa seurassa ja nappailtiin sitten mielenkiintoisia kuvia veden alla
kun yhdellä meistä oli vedenkestävä kamera. Haha olivat kyllä kaikkea muuta
kuin hehkeetä.
Ainiin meidän ”perhekin” kasvoi nyt sitten mies
vahvistuksella maanantaina. Ihan kiva saada uutta juttuseuraa välillä ja hei me
saatiin SALMIAKKIA! NAMNAMNAM… Mikä muukaan tapa ois parempi voittaa naiset
puolelleen ku tuo niille pussillisen karkkia ja vielä salmiakkia Suomesta:D
Haha
Mutta ei tässä sen ihmeempiä. Tulen taas ensi viikolla
postamaan meidän reissusta ja muista fiiliksistä. Aika käy vähiin ja pian
ollaan kotona.
Terveiset kaikille muruille sinne Suomeen<3.. Kohta on
isot bileeeeet!! ;)
-Miltsu
maanantai 19. maaliskuuta 2012
I´m gonna take that fear and wear it like a crown
Joo elikka nyt tulee kylla aika pika postaus, kun pitaa kereta takaisin kampille ennen pimeaa. Tanaan on tasan kuukausi ja sitten ollaan kotona:) JEE<3
Tanne kuuluu hyvaa. Ollaan vihdoin ja viimein saatu se harjoittelupaikka sielta orpojen ja koyhien lasten iltapaivakerhosta ja on kylla ihan huippu paikka! Paastaan toteuttamaan itseamme ihan niin paljon kun halutaan! Arki kuluu siis harjoittelussa kun tehdaan sellasia 9 tunnin paivia ni ei sita jaksa/kerkee kauheasti sen jalkeen tekemaan. Tanaan saatiin varmistus siita Mosamibkin matkastakin joka on siis jo ensi viikolla. Can't wait. Meilla on mm. luvassa se villi delffinien kanssa uiskentelua ja pliiiiis anna siella sitten olla niita delffiineja:D Toivottavasti se hemmetin malaria ei tartu. JOO SYON KYLLA LAAKKEITA, mutta se voi siis siltikin tarttua vaikka niita laakkeita syo. Ollaan aloitettu myos syomaan B12 vitamiinia kun sen pitais kuulemma allottaa hyttysia(jonkun Nigerialaisen heimon poppakonsti) ja toivottavasti toimii. Ma oon muutenki aina porukasta se kenen perassa ne hemmetin hyttyset on (Kiitos isi ja geenit<3) joten toivotaan todellakin etta talla olisi edes jotain vaikutusta:D
Itsella on valilla jotenki tosi haikee fiilis ja tietaa etta kun on vahan aikaa ollut Suomessa ni sitten tulee ikava tanne. Nyt on kova ikava Kimmoa ja haluais jo kotiin, mutta onneksi on paljon kaikkea kivaa viela tiedossa. Miksi sita ei osaa koskaan oikeen taysilla nauttia siita hetkesta vaan tajuaa vasta niitten hetkien tarkeyden jalkeen pain?! Oon koittanut kovasti tosta taalla paasta eroon ja oon siina onneksi onnistunutkin. Otsikon mukaisesti ma oon paattanut muutenkin varmaan viimisen vuoden sisalla voittaa pelkojani. Eli monesti kun on tullut joku uus ehdotus/asia on paassa alkanut hokemaan automaattisesti etta EI, mutta ma oon paattanyt aina silti sanoa JOO ja tehda ja kokea. Nyt oon huomannut etta se on kaantynyt niin etta nykyaan tulee automaattisesti KYLLA ja sitten alan miettimaan vasta mika se asia olikaan. Eli jotain edistysta vakisinkin tapahtunut. Se on vaan niin mahtava tunne, kun oot pelannyt jotain tiettya juttua ja sa silti teet sen. Taalla kaikki asiat on vaan voimistunut ja mulla on talla hetkella niin pirun vahva ja varma olo itestani, etta sita ei kylla helpolla pois saa. Hyva niin!!!! Ma taidan tasta lahtea takas kampille (lyllertaa tota ihanaa hemmetin isoa makea). Terkkuja ja paljon pusuja ja haleja ja kaikkea positiivisuutta Suomeen<3 Varautukaa ma aion tuoda taalta mukanani jarkyttavan maaran positiivisuutta!!
-Miltsu
Ps. Nyt ollaan vihdoin tajuttu se miksi naa ei ymmarra millaan meian englantia. Me puhutaan liian hyvaa ja taydellista englantia:D:D Harkka paikassa oli telkkari auki ja sielta tuli GLEE...Ne laulo siina jtn enkun kielista biisia ja oli ihan selkeeta englantia mita makin ymmarsin tosi hyvin. Naa Swazilaiset tyontekijat kysys meilta etta mita kielta toi oikein on?!?! Ou nou.. revettiin siina nauramaan ja kerrottiin etta englantia ja he olivat sitten hiukan ihmeissaan:)
Tanne kuuluu hyvaa. Ollaan vihdoin ja viimein saatu se harjoittelupaikka sielta orpojen ja koyhien lasten iltapaivakerhosta ja on kylla ihan huippu paikka! Paastaan toteuttamaan itseamme ihan niin paljon kun halutaan! Arki kuluu siis harjoittelussa kun tehdaan sellasia 9 tunnin paivia ni ei sita jaksa/kerkee kauheasti sen jalkeen tekemaan. Tanaan saatiin varmistus siita Mosamibkin matkastakin joka on siis jo ensi viikolla. Can't wait. Meilla on mm. luvassa se villi delffinien kanssa uiskentelua ja pliiiiis anna siella sitten olla niita delffiineja:D Toivottavasti se hemmetin malaria ei tartu. JOO SYON KYLLA LAAKKEITA, mutta se voi siis siltikin tarttua vaikka niita laakkeita syo. Ollaan aloitettu myos syomaan B12 vitamiinia kun sen pitais kuulemma allottaa hyttysia(jonkun Nigerialaisen heimon poppakonsti) ja toivottavasti toimii. Ma oon muutenki aina porukasta se kenen perassa ne hemmetin hyttyset on (Kiitos isi ja geenit<3) joten toivotaan todellakin etta talla olisi edes jotain vaikutusta:D
Itsella on valilla jotenki tosi haikee fiilis ja tietaa etta kun on vahan aikaa ollut Suomessa ni sitten tulee ikava tanne. Nyt on kova ikava Kimmoa ja haluais jo kotiin, mutta onneksi on paljon kaikkea kivaa viela tiedossa. Miksi sita ei osaa koskaan oikeen taysilla nauttia siita hetkesta vaan tajuaa vasta niitten hetkien tarkeyden jalkeen pain?! Oon koittanut kovasti tosta taalla paasta eroon ja oon siina onneksi onnistunutkin. Otsikon mukaisesti ma oon paattanut muutenkin varmaan viimisen vuoden sisalla voittaa pelkojani. Eli monesti kun on tullut joku uus ehdotus/asia on paassa alkanut hokemaan automaattisesti etta EI, mutta ma oon paattanyt aina silti sanoa JOO ja tehda ja kokea. Nyt oon huomannut etta se on kaantynyt niin etta nykyaan tulee automaattisesti KYLLA ja sitten alan miettimaan vasta mika se asia olikaan. Eli jotain edistysta vakisinkin tapahtunut. Se on vaan niin mahtava tunne, kun oot pelannyt jotain tiettya juttua ja sa silti teet sen. Taalla kaikki asiat on vaan voimistunut ja mulla on talla hetkella niin pirun vahva ja varma olo itestani, etta sita ei kylla helpolla pois saa. Hyva niin!!!! Ma taidan tasta lahtea takas kampille (lyllertaa tota ihanaa hemmetin isoa makea). Terkkuja ja paljon pusuja ja haleja ja kaikkea positiivisuutta Suomeen<3 Varautukaa ma aion tuoda taalta mukanani jarkyttavan maaran positiivisuutta!!
-Miltsu
Ps. Nyt ollaan vihdoin tajuttu se miksi naa ei ymmarra millaan meian englantia. Me puhutaan liian hyvaa ja taydellista englantia:D:D Harkka paikassa oli telkkari auki ja sielta tuli GLEE...Ne laulo siina jtn enkun kielista biisia ja oli ihan selkeeta englantia mita makin ymmarsin tosi hyvin. Naa Swazilaiset tyontekijat kysys meilta etta mita kielta toi oikein on?!?! Ou nou.. revettiin siina nauramaan ja kerrottiin etta englantia ja he olivat sitten hiukan ihmeissaan:)
tiistai 13. maaliskuuta 2012
Haudi
Joo taalla ollaan taas. Tassa nettikahvilan vieressa on yksi meidan vakkari kahviloista taalla. Ollaan lahes joka paiva kayty siella ja hinnat tosiaan sopii todella hyvin opiskelijan budjettiin:) Askon otin siella ison pirtelon ja maksoi huimat 1,40 euroa. Sielta saa myos ruokaa ja yks mun lemppareista on ehdottamasti ollu kanasalaatti. NAM.. Jos otan kanasalaatin ja cokis tolkin ni hintaa tulee alle 4 euroa. Miten ma ikina sopeudun Suomen hintoihin takas?:D Okei sit taalla kuuluu tietty tipata aina, mutta se on se joku 10% koko summasta ni ei sekaan pahaa lovea lompakkoon tee.
Ollaan tassa venailemassa tietoa, etta saadaanko vielakaan harjoittelu paikkaa. Meilla on ollut hirveat ongelmat sen suhteen. Toivotaan etta nyt nappaa. Ma alan ainaki ite olla tosi vasyny ravaamaan eri paikoissa ja selittamaan tilannetta!
Kaytiin viime viikonloppuna nyt sitten testaamassa se leffateatteri. Liput maksoi sen 3 euroa ja leffana toimi We bought a Zoo. Missa on paaosissa Matt Damon ja Scarlett Johansson. Mulla oli vahan skeptinen kuva tosta teatterin kuvanlaadusta ja olin varma etta tuun saamaan migreenin. Mutta ei se nyt loppujen lopuksi ollutkaan niin paha ja oli kylla hintansa veroinen. Leffa oli ihan hyva. Sellainen aivot narikkaan ja meikalainen pillitti koko leffan ajan:D haha huomasi etta on oo pitkaan aikaan kattonut mitaan leffaa tai televisiota ni paasi vihdoin purkaamaan kylla olonsa. Not bad.
Perjantaina kaytiin konsulaatissa syomassa Minnan kanssa ja tapaamassa Paivia, joka on siella harjoittelussa. Konsulaatin takana on pieni tehdas jossa tehdaan erilaisia koruja ja paastiin myos siihen tutustumaan. Voi hemmetti mika tyo yhden sormuksenki valmistamisessa on. No sen jalkeen oli pakko sitten kayda ostamassa itselle hopeinen sormus mihin on kiedottu mustaa kirahvin karvaa. Hintaa sille tuli vaan 16 euroa ja paatin etta se oli myohainen naistenpaiva lahja itselle, kun mies on Suomessa ja multa on jaanyt kukat ja suklaat saamatta ystavanpaivalta seka naistenpaivalta. Kimmolla kavi tuuri!!
Konsulaatista lahdettiin kaymaan katsomassa Paivin kamppaa ja siina Paivi sitten tarjos lasilliset viinia ja sai meidat houkuteltua sitten jaamaan pidemmaksi aikaa ja tuhoomaan viinia lisaa. Mina kuka en tykkaa viinista join sitten loppujen lopuksi puoli pulloa valkkaria ja puoli pulloa punkkua ja ne maistui jopa ihan hyvilta. Jos maki vihdoin opin sitten niitten makuun. Lahdettiin joskus 10 aikaan takaisin meidan kampille taksilla mukavan illanvieton jalkeen. Soitettiin taas sama luotettava taksikuski meidat hakemaan. Taksi matka maksoi yhteensa noin 9 euroa eli 4,50 per naama joten ei todellakaan paha. Taksikuskilla oli taas hauskaa kun kovasti selitettiin sille mika ero on suomalaisilla miehilla ja swazi miehilla. Toivottavasti tulee myos seuraavaks meidat hakemaan kun tarvetta on ettei pelastytetty sita liikaa meidan saarnoilla:D
Lauantai menikin siina pienta krapulaa paivaa vietettaesas, mutta kaytiin siis Swazi Candlesissa syomassa ja katsomassa turistikraasaa. Kynttilat oli kylla todella upeita enka oo missaan muualla nahnyt samanlaisia. Niita oli vaan niiiin paljon ja meinasin ostaa mutta ma oisin voinu ottaa ne kaikki ja tuli valinnan vaikeus joten lopulta paatysin vaan valokuviin. Oli kylla kiva nahda sekin paikka eika sinne olis muuten tullut mentya ellei Paivilla olisi ollut autoa. Ja ma sain vihdoin ostettua sen kauan kaipaamani kiraffi patsaan kotiin. JEIJ.. Nahtiin myos HOF eli paikallinen yokerho paivanvalossa ja olihan se vahan erinakoinen kun illalla. Pysahdyttiin sinne jatskille ja siella oli myos muutama pikku kauppa, joista ostin itelleni uuten keittioon Suomeen jostain ruohostoa/kaislasta tehdyn setin johon kuului 4 poytatablettia, kaitaliina ja 4 lasinalusta. Olin kylla erittain tyytyvainen paivan saldoon ja illalla mentiikin sitten sinne leffaan, josta jo aiemmin puhuin:)
Sunnuntaina koitti sitten se paiva kun meikalainen meni pitkasta aikaa kirkkoon. Taallahan swazit kay joka sunnuntai kirkossa ja kirkkoja on monia eri puolella maata. Taa meidan kirkko mihin mentiin ei nayttanyt ulkopuolelta ollenkaan kirkolta vaan oli pikemminkin peltihalli. Kokemuksena se oli aika erilaista kun Suomessa. Se oli sita meininkia kun nakee amerikkalaisissa leffoissa. Kuoro laulaa kovaa ja korkeelta ja ihmiset seisoo,tanssii ja laulaa samalla. Muutama itkeekin kovaa aaneen. Pastori pitaa puolentoista tunnin saarnaan ja kovaa aaneen julistaa Hallelujaa mikrofooniin:D Koko juttu kesti yli 3 tuntia ja perse siina alkoi puuntua, mutta tulipahan taas sekin koettua. Kuninkaan yksi 13 tai 14 vaimoista oli myos tuolla jumalanpalveluksessa. Muu kirkkovaki istui muovituolissa ja kuninkaan vaimolla oli oma pehmee nojatuoli eturivissa ja hanella oli 4 palvelijaa mukana. Siis onhan se ihan liian vaativaa itse siita nojatuolista nostaa ja laskee se jalkatuki alas, niin pitaahan sitakin varten olla oma orja. No joo taa on vaan tata. Onneks Suomessa asiat on hiukan eri tavalla.
Enaa vahan paalle 4 viikkoa ni me suunnistetaan lomalle Kap kaupunkiin ja sielta kotiin SUOMEEN<3 Jee.. Nyt kun saataisiin toi harjoittelupaikka asia hoitoon ni ei tarvitsisi sita enaa stressata. Joten sormet ja varpaat ristiin ja koitan taas ensi viikolla tulla paivittelemaan kuulumisia.
<3:lla Miltsu
Ollaan tassa venailemassa tietoa, etta saadaanko vielakaan harjoittelu paikkaa. Meilla on ollut hirveat ongelmat sen suhteen. Toivotaan etta nyt nappaa. Ma alan ainaki ite olla tosi vasyny ravaamaan eri paikoissa ja selittamaan tilannetta!
Kaytiin viime viikonloppuna nyt sitten testaamassa se leffateatteri. Liput maksoi sen 3 euroa ja leffana toimi We bought a Zoo. Missa on paaosissa Matt Damon ja Scarlett Johansson. Mulla oli vahan skeptinen kuva tosta teatterin kuvanlaadusta ja olin varma etta tuun saamaan migreenin. Mutta ei se nyt loppujen lopuksi ollutkaan niin paha ja oli kylla hintansa veroinen. Leffa oli ihan hyva. Sellainen aivot narikkaan ja meikalainen pillitti koko leffan ajan:D haha huomasi etta on oo pitkaan aikaan kattonut mitaan leffaa tai televisiota ni paasi vihdoin purkaamaan kylla olonsa. Not bad.
Perjantaina kaytiin konsulaatissa syomassa Minnan kanssa ja tapaamassa Paivia, joka on siella harjoittelussa. Konsulaatin takana on pieni tehdas jossa tehdaan erilaisia koruja ja paastiin myos siihen tutustumaan. Voi hemmetti mika tyo yhden sormuksenki valmistamisessa on. No sen jalkeen oli pakko sitten kayda ostamassa itselle hopeinen sormus mihin on kiedottu mustaa kirahvin karvaa. Hintaa sille tuli vaan 16 euroa ja paatin etta se oli myohainen naistenpaiva lahja itselle, kun mies on Suomessa ja multa on jaanyt kukat ja suklaat saamatta ystavanpaivalta seka naistenpaivalta. Kimmolla kavi tuuri!!
Konsulaatista lahdettiin kaymaan katsomassa Paivin kamppaa ja siina Paivi sitten tarjos lasilliset viinia ja sai meidat houkuteltua sitten jaamaan pidemmaksi aikaa ja tuhoomaan viinia lisaa. Mina kuka en tykkaa viinista join sitten loppujen lopuksi puoli pulloa valkkaria ja puoli pulloa punkkua ja ne maistui jopa ihan hyvilta. Jos maki vihdoin opin sitten niitten makuun. Lahdettiin joskus 10 aikaan takaisin meidan kampille taksilla mukavan illanvieton jalkeen. Soitettiin taas sama luotettava taksikuski meidat hakemaan. Taksi matka maksoi yhteensa noin 9 euroa eli 4,50 per naama joten ei todellakaan paha. Taksikuskilla oli taas hauskaa kun kovasti selitettiin sille mika ero on suomalaisilla miehilla ja swazi miehilla. Toivottavasti tulee myos seuraavaks meidat hakemaan kun tarvetta on ettei pelastytetty sita liikaa meidan saarnoilla:D
Lauantai menikin siina pienta krapulaa paivaa vietettaesas, mutta kaytiin siis Swazi Candlesissa syomassa ja katsomassa turistikraasaa. Kynttilat oli kylla todella upeita enka oo missaan muualla nahnyt samanlaisia. Niita oli vaan niiiin paljon ja meinasin ostaa mutta ma oisin voinu ottaa ne kaikki ja tuli valinnan vaikeus joten lopulta paatysin vaan valokuviin. Oli kylla kiva nahda sekin paikka eika sinne olis muuten tullut mentya ellei Paivilla olisi ollut autoa. Ja ma sain vihdoin ostettua sen kauan kaipaamani kiraffi patsaan kotiin. JEIJ.. Nahtiin myos HOF eli paikallinen yokerho paivanvalossa ja olihan se vahan erinakoinen kun illalla. Pysahdyttiin sinne jatskille ja siella oli myos muutama pikku kauppa, joista ostin itelleni uuten keittioon Suomeen jostain ruohostoa/kaislasta tehdyn setin johon kuului 4 poytatablettia, kaitaliina ja 4 lasinalusta. Olin kylla erittain tyytyvainen paivan saldoon ja illalla mentiikin sitten sinne leffaan, josta jo aiemmin puhuin:)
Sunnuntaina koitti sitten se paiva kun meikalainen meni pitkasta aikaa kirkkoon. Taallahan swazit kay joka sunnuntai kirkossa ja kirkkoja on monia eri puolella maata. Taa meidan kirkko mihin mentiin ei nayttanyt ulkopuolelta ollenkaan kirkolta vaan oli pikemminkin peltihalli. Kokemuksena se oli aika erilaista kun Suomessa. Se oli sita meininkia kun nakee amerikkalaisissa leffoissa. Kuoro laulaa kovaa ja korkeelta ja ihmiset seisoo,tanssii ja laulaa samalla. Muutama itkeekin kovaa aaneen. Pastori pitaa puolentoista tunnin saarnaan ja kovaa aaneen julistaa Hallelujaa mikrofooniin:D Koko juttu kesti yli 3 tuntia ja perse siina alkoi puuntua, mutta tulipahan taas sekin koettua. Kuninkaan yksi 13 tai 14 vaimoista oli myos tuolla jumalanpalveluksessa. Muu kirkkovaki istui muovituolissa ja kuninkaan vaimolla oli oma pehmee nojatuoli eturivissa ja hanella oli 4 palvelijaa mukana. Siis onhan se ihan liian vaativaa itse siita nojatuolista nostaa ja laskee se jalkatuki alas, niin pitaahan sitakin varten olla oma orja. No joo taa on vaan tata. Onneks Suomessa asiat on hiukan eri tavalla.
Enaa vahan paalle 4 viikkoa ni me suunnistetaan lomalle Kap kaupunkiin ja sielta kotiin SUOMEEN<3 Jee.. Nyt kun saataisiin toi harjoittelupaikka asia hoitoon ni ei tarvitsisi sita enaa stressata. Joten sormet ja varpaat ristiin ja koitan taas ensi viikolla tulla paivittelemaan kuulumisia.
<3:lla Miltsu
maanantai 5. maaliskuuta 2012
Halfway
Joo ei oo taaskaan mitkaan parhaimmat energiat tata kirjoittaessa. Taitanut kaikille iskee vahan matka uupumusta. En kerennyt viime viikolla tulla paivittaa tata ollenkaan, kun meilla oli se yliopistokurssi ja se kesti aina niin myohaan. Kurssi oli aika uuvuttava ja paivat oli raskaita, mutta meilla oli kylla ihan super kiva ryhma ja oli ihana paasta tutustumaan paremmin paikallisiin opiskelijoihin seka esikoulu opettajiin.
Mutta nyt siis ollaan alle puolen valin jo.Eilen tuli tasan ja nyt alkaa paivat vaan hupenemaan ja kohta paasee kotiin<3
Tanaan meilla alko harjoittelu mutta meidan osalta se vaihtuu kylla toiseen paikkaan. Oishan se ollu liianki hyvaa jos ois heti loytynyt kunnon paikka. No toivotaan etta saatais sit nopeasti uus!!!
Tassa parin viikon aikana on tullu testattua nyt paikkalinen baari. Ihan huippu mesta! Oli kylla niin hienoa paasta tanssimaan ja ei oltais millaan maltettu lahtea. Se oli jotain jota ei voi selittaa vaan se taytyy kokea.. sisustus,tunnelma, kaikki... Juotavat maksoi 1,50-3 euroon, mutta ainoa miinus siita ettei ne osaa taalla tehda minkaanlaisia drinkkeja eli se oli sita kalja/siideri/vodka+limu linjaa. Turhan halpoja noi siltikin oli:D Pahinta on se etta ne viela tota vodkaa tilattessa kysys etta single or double ja valitettavasti tuli harvemmin sanottua single:D Seuraavana aamuna oli kylla olo sen mukainen. No onneks sai seuraa ihanista tytsyista ja istuttiinki steakhouseen syomaan ja juoruilemaan. Ma vedin sitten kunnolla ribbseja ja mustekalarenkaita eli kunnon krapula mattoa. Oli hyvaa mutta kylla taa terveellisempi linja siltikin nailla helteilla on mukavampaa!!!
Viime perjantaina iski ensimmainen kunnon ikava, mutta siitakin selvittiin. Lauantai oli sitten taas ihan huippu paiva. Suunnattin taas yhdelle safarille Mlilwaneen. Se on paljon pienempi paikka eika siella ole naita suur elaimia, mutta zebroja,eri antilooppi lajeja, gnu:ita. jtn villisiantyyppisia, paljon lintuja ja KROKOJA. Hyhyi nahtiin ihan muutaman metrin paasta kun se kokotti siella vedessa. Saatiin oppaaksi ihan huippu tyyppi saksasta ja han oli meidan seurassa koko paivan. Taa koko paiva maksoi 20 euroa/naama eli ei mtn. Han haki meidat aamulla kampilta ja ensimmaiseksi kun saavuttiin Mlilwaneen tehtiin muutaman tunnin Game Drive eli kateltiin autosta elaimia ja otettiin kuvia. Sen jalkeen kaytiin lounaalla ja viemassa tavarat meidan Hutseihin=mokkeihin. Noiden jalkeen jatkettiin matkaa kavellen kiertamassa ja nahtiin viela lahempaa zeebrat ym. ja se krokotiili uimassa. Sielta se ois voinu vaan vaikka tulla syomaan meidat jos olis halunnu ei siina ollu mtn aitoja ym.:D Se kroko oli kuulemma noin 3 metrinen ja ne voi kasvaa jopa 7 metriseksi. Jos ymmarsin oikeen ni ne syo vaan kerran vuodessa? WEIRD
No kavelytripin jalkeen suunnattiin autolla viela katsomaan hienoja nakymia 1300 metria merenpinnan ylapuolelta. Silloin alkoi tuulemaan ja tihkuttamaan joten suunnattiin aika pian takas. Swazimaahan oli ilmoitettu saapuvan 100% varmuudella syklooni, joka olisi pahin koskaan mita oli ollut. Joten meidan safari reissu ei ollut edes varma. No sita ei koskaan tullut vaikka lehdissa jo lietsottiin ihmisia paniikkeihin:D Pieni vaara kuitenkin viela on kun se on pyorimassa tuolla jossain rannikolla, mutta talla hetkella ainaki aurinko paistaa!
Takaisin lauantaihin...Illan paatteeksi kaytiin viela syomassa buffetissa, joka oli kylla pettymys koska me oltaisiin haluttu maistaa sita Impalan lihaa listalta ja ei ollut niin iso nalka. Se oli myos aika kalliskin E135 eli 13,5 euroa eika siihen kuulunut juomia. Illan kruunasi onneksi paikallisten naisten ja miesten pitama Reed dance esitys. He lauloivat ja tanssivat afrikkalaisia lauluja ja se oli kylla ihan huippua! Oli tunnelmallista istua siina katsomassa heidan esitystaan ja tuli taas se fiilis etta ei hemmetti ma oon oikeesti Afrikassa!!!
Yo nukuttiin ja aamulla kello 10 piti Hutsit luovuttaa pois ja osa meista meni tekemaan viela pienen safarikierroksen hevosen selassa ja osa jai ravintolaan odottelemaan. Sunnuntai meni aikalailla rentoutuessa kotona ja ulkona syodessa.
Ensi viikonloppuna ois tarkotus vihdoin paasta testaamaan sita leffateatteri, joka on syysta tai toisesta aina jaanyt ja sunnuntaina paastaan paikallisen esikoulu opettajan kanssan kirkkoon jumalanpalvelukseen. Se voi olla aika erilainen kokemus kuin Suomessa + se kestaa kolme tuntia:D
Pistetaan nyt varpaat ja sormet ristiin ja toivotaan etta saadaan pian tassa harjoittelu paikka ni ei tarvitsisi sita enaa stressata!
-Miltsu
Mutta nyt siis ollaan alle puolen valin jo.Eilen tuli tasan ja nyt alkaa paivat vaan hupenemaan ja kohta paasee kotiin<3
Tanaan meilla alko harjoittelu mutta meidan osalta se vaihtuu kylla toiseen paikkaan. Oishan se ollu liianki hyvaa jos ois heti loytynyt kunnon paikka. No toivotaan etta saatais sit nopeasti uus!!!
Tassa parin viikon aikana on tullu testattua nyt paikkalinen baari. Ihan huippu mesta! Oli kylla niin hienoa paasta tanssimaan ja ei oltais millaan maltettu lahtea. Se oli jotain jota ei voi selittaa vaan se taytyy kokea.. sisustus,tunnelma, kaikki... Juotavat maksoi 1,50-3 euroon, mutta ainoa miinus siita ettei ne osaa taalla tehda minkaanlaisia drinkkeja eli se oli sita kalja/siideri/vodka+limu linjaa. Turhan halpoja noi siltikin oli:D Pahinta on se etta ne viela tota vodkaa tilattessa kysys etta single or double ja valitettavasti tuli harvemmin sanottua single:D Seuraavana aamuna oli kylla olo sen mukainen. No onneks sai seuraa ihanista tytsyista ja istuttiinki steakhouseen syomaan ja juoruilemaan. Ma vedin sitten kunnolla ribbseja ja mustekalarenkaita eli kunnon krapula mattoa. Oli hyvaa mutta kylla taa terveellisempi linja siltikin nailla helteilla on mukavampaa!!!
Viime perjantaina iski ensimmainen kunnon ikava, mutta siitakin selvittiin. Lauantai oli sitten taas ihan huippu paiva. Suunnattin taas yhdelle safarille Mlilwaneen. Se on paljon pienempi paikka eika siella ole naita suur elaimia, mutta zebroja,eri antilooppi lajeja, gnu:ita. jtn villisiantyyppisia, paljon lintuja ja KROKOJA. Hyhyi nahtiin ihan muutaman metrin paasta kun se kokotti siella vedessa. Saatiin oppaaksi ihan huippu tyyppi saksasta ja han oli meidan seurassa koko paivan. Taa koko paiva maksoi 20 euroa/naama eli ei mtn. Han haki meidat aamulla kampilta ja ensimmaiseksi kun saavuttiin Mlilwaneen tehtiin muutaman tunnin Game Drive eli kateltiin autosta elaimia ja otettiin kuvia. Sen jalkeen kaytiin lounaalla ja viemassa tavarat meidan Hutseihin=mokkeihin. Noiden jalkeen jatkettiin matkaa kavellen kiertamassa ja nahtiin viela lahempaa zeebrat ym. ja se krokotiili uimassa. Sielta se ois voinu vaan vaikka tulla syomaan meidat jos olis halunnu ei siina ollu mtn aitoja ym.:D Se kroko oli kuulemma noin 3 metrinen ja ne voi kasvaa jopa 7 metriseksi. Jos ymmarsin oikeen ni ne syo vaan kerran vuodessa? WEIRD
No kavelytripin jalkeen suunnattiin autolla viela katsomaan hienoja nakymia 1300 metria merenpinnan ylapuolelta. Silloin alkoi tuulemaan ja tihkuttamaan joten suunnattiin aika pian takas. Swazimaahan oli ilmoitettu saapuvan 100% varmuudella syklooni, joka olisi pahin koskaan mita oli ollut. Joten meidan safari reissu ei ollut edes varma. No sita ei koskaan tullut vaikka lehdissa jo lietsottiin ihmisia paniikkeihin:D Pieni vaara kuitenkin viela on kun se on pyorimassa tuolla jossain rannikolla, mutta talla hetkella ainaki aurinko paistaa!
Takaisin lauantaihin...Illan paatteeksi kaytiin viela syomassa buffetissa, joka oli kylla pettymys koska me oltaisiin haluttu maistaa sita Impalan lihaa listalta ja ei ollut niin iso nalka. Se oli myos aika kalliskin E135 eli 13,5 euroa eika siihen kuulunut juomia. Illan kruunasi onneksi paikallisten naisten ja miesten pitama Reed dance esitys. He lauloivat ja tanssivat afrikkalaisia lauluja ja se oli kylla ihan huippua! Oli tunnelmallista istua siina katsomassa heidan esitystaan ja tuli taas se fiilis etta ei hemmetti ma oon oikeesti Afrikassa!!!
Yo nukuttiin ja aamulla kello 10 piti Hutsit luovuttaa pois ja osa meista meni tekemaan viela pienen safarikierroksen hevosen selassa ja osa jai ravintolaan odottelemaan. Sunnuntai meni aikalailla rentoutuessa kotona ja ulkona syodessa.
Ensi viikonloppuna ois tarkotus vihdoin paasta testaamaan sita leffateatteri, joka on syysta tai toisesta aina jaanyt ja sunnuntaina paastaan paikallisen esikoulu opettajan kanssan kirkkoon jumalanpalvelukseen. Se voi olla aika erilainen kokemus kuin Suomessa + se kestaa kolme tuntia:D
Pistetaan nyt varpaat ja sormet ristiin ja toivotaan etta saadaan pian tassa harjoittelu paikka ni ei tarvitsisi sita enaa stressata!
-Miltsu
perjantai 17. helmikuuta 2012
2 months left
Heissuli vei!!
Oon taas taalla nettikahvilassa kirjoittelemassa. Tanaan tuli tasan 4 viikkoa siita kun lahdettiin Suomesta. Kylla se aika on loppujen lopuksi hurahtanut tosi nopeeta. Eilen iski ensimmaista kertaa sellainen kunnon turhautuminen joka purkaantus sitten itkuna. Kimmo sai osansa kuulla siita sitte puhelimessa ku ensin olin ihan hirveen vihanen sille ja sit myohemmin tajusin vasta, etta mista se kiikasti. Onneks saatiin asiat puhuttua ja mullekin tuli parempi mieli. Kylla se ennakoitavissakin oli etta noita oloja taalla jossain vaiheessa tulee mutta onneks ne ei ikina kesta kauaa.Onneksi mulla on niin ihana ja ymmartavainen mies joka tuntee mut ja mun olotilat ni jaksaa sit rauhotella kun tietaa etta se menee kohta ohi!!! <3 <3
Taa oli meidan ns. talviloma viikko taalla. Kavin keskiviikkona sitten ensimmaista kertaa taalla uimassakin. Mentiin yhden hotellin altaalle viettaa paivaa. Taalla on ihan huippua kun sa voit menna tonne viettaa paivaa, ottaa arskaa ja uimaan. Riittaa ku ostat esim. yhden juotskin tai syot siella. Lyhyen kompi matkan paassa ja paasee taas taalta kaupungista pois. Kelpaa.Ystavanpaiva hurahti ja ei ollu oikeen Valentines Day fiilis, vaikka kaytiin taas konsulaatissa syomassa. Niiiiin ihana paikka!
Saatiin talla viikolla Swazilainen putkimieskin kaymaan ku alusta alkaen vessanpontto on vuotanut ja suihku(ammeessa) ei oo viemari vetanyt. Ja nyt toimii kaikki taas.. !!Ihanaa menna vessaan eika tartte kastaa heti jalkojaan ku menee sisalle:D naa on naita elaman pienoja iloja taas taalla!! Tanaan piti menna tsekkaamaan se ainoa paikallinen kunnon baari House on fire mut paatettiin lykata se johonkin muuhun paivaan, ku ei kenellakaan oo sellasta fiilista tanaan oikeen ja jaksetaan sit huomenna heti nousta aikasin ja suunnata taas jonnekin hotellin altaalle. Ehka vois ottaa pedikyyrin/manikyyrin ja jtn muuta jos silta tuntuu. Ei ne ollu mitaan kauheen halpoja, mutta hiukan halvempia kumminkin kun Suomessa.
Ensi viikolla alkaa sitten sen yliopistokurssin jarjestelemista yhden kamppiksen kanssa, kun loput kaks lahtee viela saduttamaan Sitekiin. Kahden viikon paasta onkin se viikon kurssi sitten ja sit ollaanki jo puolessa valissa. Jonka jalkeen alkaa se 6 vkon harjoittelu. Paikasta ei oo tietoa ja saadaan varmaan Swazilaiseen tapaan tietaa se vasta kaks paivaa ennen mut turha niita on liikaa itse murehtia ku ei pysty itse vaikuttamaan. Mulla muuten hajos tietokoneen akku tossa viikko sitten ja olin ihan varma etta noni se meni sitten siina ku kavin viela paikallisessa korjaamossa kysymassa etta onko heilla uusia taalla ja ei oo. Mut sitten onneks on niin fiksu poikaystava etta kaski irrottaa koko akun ja laittaa seinaan kiinni ni nyt se sit toimii sahkovirralla. Oujee!!! Pystyy iltasin katsoo taas leffoja ja valokuvia ku tulee tylsaa. Oon muuten huomannut etta noilla valokuvilla on ihan hirveen tarkee merkitys ainakin mulle. Heti kun tulee ikava ni niita on niin kiva katsella ja muistella vanhoja. Toinen mika mulle on ihan taysin ehdoton ni on toi musiikki. Heti kun ahdistaa niin ipod soimaan ja kuulokkeet korville ni helpottaa samantien. Ja onhan sita pasianssiakin ihan jees pelata kun tulee tylsaa;D Mulla on taalla pelikortitkin mukana ja on tullu niittenkin kanssa pelattua muutamaan otteeseen yksin ja sit toisten kanssa. Tulee ihan vanhat ajat mieleen ku oltiin mokilla ja siella sit pelailtiin paljon:) Tosi hyvin on pelitkin muistunu mieleen vaikka alussa ei millaan meinannut muistaa saantoja.
Hyvaa viikonloppua muruille sinne Suomeen <3
-Miltsu-
Ps. Nahtiin nyt sellainen saksalainen Thorsten joka tekee taalla viikonloppu reissuja. Saatiin konsulaatilta tietoa hanesta ja han sattus olemaan tiistaina kanssa siella Guava Galleryssa. Han otti meidan sahkopostin ylos ja lahettaa meille tarjouksia eri matkoista. Yks mihin mun taytyy ehdottamasti paasta on Cradle of life. Sen pystyy tekemaan paiva reissuna. Ainoa miinus siina on etta se on enemmanki elaintarhamainen ku luonnonpuisto mutta hei mun on ihan pakko paasta ottaa sellanen tikrun pentu syliin ja syottaa sita!!!!!!!!! Siella on sit kaikkia naita "tavis" elaimia zeebroja,apinoita yms. seka valkoisia leijonia!!! Can't wait for that =)
Oon taas taalla nettikahvilassa kirjoittelemassa. Tanaan tuli tasan 4 viikkoa siita kun lahdettiin Suomesta. Kylla se aika on loppujen lopuksi hurahtanut tosi nopeeta. Eilen iski ensimmaista kertaa sellainen kunnon turhautuminen joka purkaantus sitten itkuna. Kimmo sai osansa kuulla siita sitte puhelimessa ku ensin olin ihan hirveen vihanen sille ja sit myohemmin tajusin vasta, etta mista se kiikasti. Onneks saatiin asiat puhuttua ja mullekin tuli parempi mieli. Kylla se ennakoitavissakin oli etta noita oloja taalla jossain vaiheessa tulee mutta onneks ne ei ikina kesta kauaa.Onneksi mulla on niin ihana ja ymmartavainen mies joka tuntee mut ja mun olotilat ni jaksaa sit rauhotella kun tietaa etta se menee kohta ohi!!! <3 <3
Taa oli meidan ns. talviloma viikko taalla. Kavin keskiviikkona sitten ensimmaista kertaa taalla uimassakin. Mentiin yhden hotellin altaalle viettaa paivaa. Taalla on ihan huippua kun sa voit menna tonne viettaa paivaa, ottaa arskaa ja uimaan. Riittaa ku ostat esim. yhden juotskin tai syot siella. Lyhyen kompi matkan paassa ja paasee taas taalta kaupungista pois. Kelpaa.Ystavanpaiva hurahti ja ei ollu oikeen Valentines Day fiilis, vaikka kaytiin taas konsulaatissa syomassa. Niiiiin ihana paikka!
Saatiin talla viikolla Swazilainen putkimieskin kaymaan ku alusta alkaen vessanpontto on vuotanut ja suihku(ammeessa) ei oo viemari vetanyt. Ja nyt toimii kaikki taas.. !!Ihanaa menna vessaan eika tartte kastaa heti jalkojaan ku menee sisalle:D naa on naita elaman pienoja iloja taas taalla!! Tanaan piti menna tsekkaamaan se ainoa paikallinen kunnon baari House on fire mut paatettiin lykata se johonkin muuhun paivaan, ku ei kenellakaan oo sellasta fiilista tanaan oikeen ja jaksetaan sit huomenna heti nousta aikasin ja suunnata taas jonnekin hotellin altaalle. Ehka vois ottaa pedikyyrin/manikyyrin ja jtn muuta jos silta tuntuu. Ei ne ollu mitaan kauheen halpoja, mutta hiukan halvempia kumminkin kun Suomessa.
Ensi viikolla alkaa sitten sen yliopistokurssin jarjestelemista yhden kamppiksen kanssa, kun loput kaks lahtee viela saduttamaan Sitekiin. Kahden viikon paasta onkin se viikon kurssi sitten ja sit ollaanki jo puolessa valissa. Jonka jalkeen alkaa se 6 vkon harjoittelu. Paikasta ei oo tietoa ja saadaan varmaan Swazilaiseen tapaan tietaa se vasta kaks paivaa ennen mut turha niita on liikaa itse murehtia ku ei pysty itse vaikuttamaan. Mulla muuten hajos tietokoneen akku tossa viikko sitten ja olin ihan varma etta noni se meni sitten siina ku kavin viela paikallisessa korjaamossa kysymassa etta onko heilla uusia taalla ja ei oo. Mut sitten onneks on niin fiksu poikaystava etta kaski irrottaa koko akun ja laittaa seinaan kiinni ni nyt se sit toimii sahkovirralla. Oujee!!! Pystyy iltasin katsoo taas leffoja ja valokuvia ku tulee tylsaa. Oon muuten huomannut etta noilla valokuvilla on ihan hirveen tarkee merkitys ainakin mulle. Heti kun tulee ikava ni niita on niin kiva katsella ja muistella vanhoja. Toinen mika mulle on ihan taysin ehdoton ni on toi musiikki. Heti kun ahdistaa niin ipod soimaan ja kuulokkeet korville ni helpottaa samantien. Ja onhan sita pasianssiakin ihan jees pelata kun tulee tylsaa;D Mulla on taalla pelikortitkin mukana ja on tullu niittenkin kanssa pelattua muutamaan otteeseen yksin ja sit toisten kanssa. Tulee ihan vanhat ajat mieleen ku oltiin mokilla ja siella sit pelailtiin paljon:) Tosi hyvin on pelitkin muistunu mieleen vaikka alussa ei millaan meinannut muistaa saantoja.
Hyvaa viikonloppua muruille sinne Suomeen <3
-Miltsu-
Ps. Nahtiin nyt sellainen saksalainen Thorsten joka tekee taalla viikonloppu reissuja. Saatiin konsulaatilta tietoa hanesta ja han sattus olemaan tiistaina kanssa siella Guava Galleryssa. Han otti meidan sahkopostin ylos ja lahettaa meille tarjouksia eri matkoista. Yks mihin mun taytyy ehdottamasti paasta on Cradle of life. Sen pystyy tekemaan paiva reissuna. Ainoa miinus siina on etta se on enemmanki elaintarhamainen ku luonnonpuisto mutta hei mun on ihan pakko paasta ottaa sellanen tikrun pentu syliin ja syottaa sita!!!!!!!!! Siella on sit kaikkia naita "tavis" elaimia zeebroja,apinoita yms. seka valkoisia leijonia!!! Can't wait for that =)
perjantai 10. helmikuuta 2012
Huhheijaa
Kirjoittelen nyt taalta nettikahvilasta niin luonnollisesti puuttuu naa a ja o:t!!
Taalla ollaan hengissa ja kaikki hyvin. Viime viikon lauantain avajaiset meni hyvin. Oli vaan ihan torkeen kuuma kavella se pari kilsaa ja kun viela oli meikkia naamassa ni siina tuli todettua etta parempi ois ollu ilman :) Oli ihan mielettoman ihania tauluja ja syotiin siella isot annokset ruokaa. Ma olin ylpee itestani ku ei tullu ostettua muutaku se yks korurasia minka katoin jo viimeksi siella. Saatin myos meidan Suomen konsulaatilta apua tohon jaakaappi tilanteeseen ja nyt meilla on se!! Voi etta miten se elama helpottaa taas ku voi tehda isommat maarat ruokaa ja syoda monta paivaa eika tartte kaupassa miettia mita sita voi oikein ostaa.
Taalla muutenkin oppii arvostamaan kummasti niita pienempiakin asioita mitka siella koti Suomessa on itsestaan selvyyksia. Taalla asioiden hoitaminen esimerkiksi toi jaakaapin hankkiminen ei oo yhta helppoa ku Suomessa etta marssitaan vaan sisaan ja thats it. Ei se onneksi loppu peleissa kauheen vaikeeta oo mutta taytyy kuitenkin miettii kuljetukset ja kaikki muut hommat tarkemmin kun Suomessa. Saatiin viela 10% alennustakin ja ilmainen kotiin kuljetus tuolta kyseisesta kaupasta , kun se konsulaatti tuntee ne. Taalla on tosi tarkeeta olla suhteita ja niiden avulla pystyy hommamaan ja saamaan alennuksia. Meidan konsulaatti lupas muutenkin etta jos ei saada myytya tota jaakaappia eteenpain vaikka seuraaville suomalaisille niin han ostaa sen takaisin meilta samalla hinnalla ja pyytaa vaikka vain E50 kayttomaksua eli 5 euroa joten ei havita siina mitaan. Saatiin myos meidan konsulaatilta tietoa yhdesta saksalaisesta tyypista joka heittaa sellasia paiva reissuja eri puolelle mm. Amerikan suurlahetysto kayttaa hanta kanssa. Han suositteli sellasta Cradle of life paikkaa missa on valkoisia leijonia ja tiikerin pentuja mm. Se on varmaan enemmankin sellanen elaintarhatyyppinen paikka verrattuna esim. tohon Hlaneen. Mut ton saksa tyypin seurassa ois kuulemma ehka mahdollista jopa pitaa niita tikrun pentuja sylissa<3 jeij
Nyt on kahden viikon sadutukset takana ja ens viikko on vahan ns. loma viikko.Alku viikosta mennaan viela kaymaan ainakin SOS-kylassa ja tiistaina sitten ystavanpaiva lounasta syomaan jonnekin. Loppuviiko vois kulua sitten vaikka Spa:ssa ja perjantaina paasis korkkaamaan sen paikallisen House on fire baarin mita kaikki on mainostanut:) Taa viikonloppu menee kylla aikalailla levatessa ja huomenna vois suunnata ainaki Ezulwiniin craft marketteihin katselemaan. Mulla on tanaan paa ihan jumissa, kun viime yona unimatti ei tykannyt tulla millaan mun luokse. Kirjoittelen kuulumisista taas ens viikolla!
-Miltsu
ps. Laakari laitto leiman mun paperiin missa todistetaan etten oo tyhma enka idiootti, jotta voin saada oleskeluluvan Swazimaahan..jihaa! Nyt siita on todisteki sitten ;D
Taalla ollaan hengissa ja kaikki hyvin. Viime viikon lauantain avajaiset meni hyvin. Oli vaan ihan torkeen kuuma kavella se pari kilsaa ja kun viela oli meikkia naamassa ni siina tuli todettua etta parempi ois ollu ilman :) Oli ihan mielettoman ihania tauluja ja syotiin siella isot annokset ruokaa. Ma olin ylpee itestani ku ei tullu ostettua muutaku se yks korurasia minka katoin jo viimeksi siella. Saatin myos meidan Suomen konsulaatilta apua tohon jaakaappi tilanteeseen ja nyt meilla on se!! Voi etta miten se elama helpottaa taas ku voi tehda isommat maarat ruokaa ja syoda monta paivaa eika tartte kaupassa miettia mita sita voi oikein ostaa.
Taalla muutenkin oppii arvostamaan kummasti niita pienempiakin asioita mitka siella koti Suomessa on itsestaan selvyyksia. Taalla asioiden hoitaminen esimerkiksi toi jaakaapin hankkiminen ei oo yhta helppoa ku Suomessa etta marssitaan vaan sisaan ja thats it. Ei se onneksi loppu peleissa kauheen vaikeeta oo mutta taytyy kuitenkin miettii kuljetukset ja kaikki muut hommat tarkemmin kun Suomessa. Saatiin viela 10% alennustakin ja ilmainen kotiin kuljetus tuolta kyseisesta kaupasta , kun se konsulaatti tuntee ne. Taalla on tosi tarkeeta olla suhteita ja niiden avulla pystyy hommamaan ja saamaan alennuksia. Meidan konsulaatti lupas muutenkin etta jos ei saada myytya tota jaakaappia eteenpain vaikka seuraaville suomalaisille niin han ostaa sen takaisin meilta samalla hinnalla ja pyytaa vaikka vain E50 kayttomaksua eli 5 euroa joten ei havita siina mitaan. Saatiin myos meidan konsulaatilta tietoa yhdesta saksalaisesta tyypista joka heittaa sellasia paiva reissuja eri puolelle mm. Amerikan suurlahetysto kayttaa hanta kanssa. Han suositteli sellasta Cradle of life paikkaa missa on valkoisia leijonia ja tiikerin pentuja mm. Se on varmaan enemmankin sellanen elaintarhatyyppinen paikka verrattuna esim. tohon Hlaneen. Mut ton saksa tyypin seurassa ois kuulemma ehka mahdollista jopa pitaa niita tikrun pentuja sylissa<3 jeij
Nyt on kahden viikon sadutukset takana ja ens viikko on vahan ns. loma viikko.Alku viikosta mennaan viela kaymaan ainakin SOS-kylassa ja tiistaina sitten ystavanpaiva lounasta syomaan jonnekin. Loppuviiko vois kulua sitten vaikka Spa:ssa ja perjantaina paasis korkkaamaan sen paikallisen House on fire baarin mita kaikki on mainostanut:) Taa viikonloppu menee kylla aikalailla levatessa ja huomenna vois suunnata ainaki Ezulwiniin craft marketteihin katselemaan. Mulla on tanaan paa ihan jumissa, kun viime yona unimatti ei tykannyt tulla millaan mun luokse. Kirjoittelen kuulumisista taas ens viikolla!
-Miltsu
ps. Laakari laitto leiman mun paperiin missa todistetaan etten oo tyhma enka idiootti, jotta voin saada oleskeluluvan Swazimaahan..jihaa! Nyt siita on todisteki sitten ;D
perjantai 3. helmikuuta 2012
ARKI
Voisin ottaa tällaset pikapäivitykset kuulumisista. Viikolla ei oo tapahtunut mitään erityistä. Ollaan aloitettu sadutukset esikouluissa ja lapset on vaan niiin huippuja. Se tunne kun meet sinne ja alkaa kauhee kiljuna ja hyörin ja sulla on 10 lasta sussa kiinni ja kaikki haluaa vaan päästä halaamaan tai ottamaan kädestä kiinni. Se on jotenki niin aitoa ja puhdasta se tunne mitä niiltä lapsilta tulee. Ekana päivänä, kun mentiin ni osa tuli heti jo kiinnostuneesti koskettaa ja katsomaan, kun taas osa sitten oli vähän varuillaan, mutta kun tarpeeksi kauan hymyili ja katso silmiin ni kyllä se hymy sieltä takas tuli. Täällä Swazimaassa se hymy muutenkin korostuu jatkuvasti ja sitä vaan hymyilee vaikka ihmiset ärsyttäis kun tietää että pääsee helpommalla joistain tilanteista ja silloin susta ei voida sanoa ainakaan että olet epäkohtelias. On mulla niitäkin hetkiä ollu kun ei vaan jaksa hymyillä ja on valmistautunu huutamaan kaupan jonossa jos joku mies meinaa etuilla ihan sen takia vaan että oon valkoihoinen. Onneks ei ole tarvinnut korottaa ääntä vielä kertaakaan mutta eiköhän se perus suomalainen PERKELE siinä vaiheessa riitä :)
Silloin muuten kun ajettiin sinne Lhaneen ni tiellä oli ratsia ja sieltä tuli sitten poliisi setä ja pysäytti meidät. No me sit siinä 5 fiksua suomalaista tyttöä ja kaikki hymyilee vaan nätisti ja poliisi kyseli vaan että mitäs kuuluu ja me siinä pientä small talkia pidettiin yllä. Sit meidän kuski kyseli, että tartteeko näyttää jotain todistuksia(ajokorttia ym.) ja poliisi siinä sitten tokas että ei ja sitten kysyttiin, että mitäs he siellä tiellä sitten oikee puuhailee. Poliisi vastas että no heillä on ratsia ja tarkastaa ajokortteja ja rekkoja ym. Sen jälkeen päästiin jatkamaan matkaa eikä tarvinnut edes sitä ajokorttia kaivaa että kaipa tällä valkoihoisuudella hyvätkin puolensa on:D Välillä sitten se taas ärsyttää ku kohdellaan eri tavalla ihon värin takia oli se sitten hyvässä tai huonossa.
Asiasta viidenteentoista..Arki täällä on aika tylsää kun seitsemältä tulee jo pimeä ni sitä ennen täytyy olla kotona, koska ei tuolla halua/voi oikeen pimeässä kulkea. PLUS meillä ei oo vieläkään sitä pirun jääkaappia eikä tiedetä mistä sellaista vois edes hankkia ni kaupassa käynti on ihan mielenkiintoista. Muuten oon itsessäni huomannu sen jo että alkanut tottua tohon liikenteeseen ja ihmisiin jo ihan eri tavalla, kuin sillon tultaessa.
Mutta eipä tässä kai tällä kertaa muuta, ei ole mitään ihmeellistä tapahtunut. Huomenna on siellä Suomen konsulaatin vieressä ne galleria avajaiset johon saatiin kutsu ja ollaan sinne suuntamaassa viettämään iltaa. Ihanaa pitkästä aikaa päästä vähän ees laittautumaan ja meikkaamaan ku ei sitä täällä viitti näillä helteillä arkipäivinä tehdä. Helmikuu on kuulemma kuumin kuukausi Swazimaassa, mutta onneks nää talot on sentään kivi taloja ja illalla tulee pimeä nopeasti ni pystyy yöt nukkumaan hyvin.
Jestas kun tuli tönkköä tekstiä ei ajatukset oikeen kulje..Koitetaan sunnuntaina uudestaan jos kerron vaikka miten noi galleria jutut siellä meni ja mitä kaikkea ihania käsitöitä ym. sieltä tuli ostettua.
HALEJA JA PUSUJA SINNE SUOMEEN VARSINKI PIMMOLLE<3
-Mili
xxx
Silloin muuten kun ajettiin sinne Lhaneen ni tiellä oli ratsia ja sieltä tuli sitten poliisi setä ja pysäytti meidät. No me sit siinä 5 fiksua suomalaista tyttöä ja kaikki hymyilee vaan nätisti ja poliisi kyseli vaan että mitäs kuuluu ja me siinä pientä small talkia pidettiin yllä. Sit meidän kuski kyseli, että tartteeko näyttää jotain todistuksia(ajokorttia ym.) ja poliisi siinä sitten tokas että ei ja sitten kysyttiin, että mitäs he siellä tiellä sitten oikee puuhailee. Poliisi vastas että no heillä on ratsia ja tarkastaa ajokortteja ja rekkoja ym. Sen jälkeen päästiin jatkamaan matkaa eikä tarvinnut edes sitä ajokorttia kaivaa että kaipa tällä valkoihoisuudella hyvätkin puolensa on:D Välillä sitten se taas ärsyttää ku kohdellaan eri tavalla ihon värin takia oli se sitten hyvässä tai huonossa.
Asiasta viidenteentoista..Arki täällä on aika tylsää kun seitsemältä tulee jo pimeä ni sitä ennen täytyy olla kotona, koska ei tuolla halua/voi oikeen pimeässä kulkea. PLUS meillä ei oo vieläkään sitä pirun jääkaappia eikä tiedetä mistä sellaista vois edes hankkia ni kaupassa käynti on ihan mielenkiintoista. Muuten oon itsessäni huomannu sen jo että alkanut tottua tohon liikenteeseen ja ihmisiin jo ihan eri tavalla, kuin sillon tultaessa.
Mutta eipä tässä kai tällä kertaa muuta, ei ole mitään ihmeellistä tapahtunut. Huomenna on siellä Suomen konsulaatin vieressä ne galleria avajaiset johon saatiin kutsu ja ollaan sinne suuntamaassa viettämään iltaa. Ihanaa pitkästä aikaa päästä vähän ees laittautumaan ja meikkaamaan ku ei sitä täällä viitti näillä helteillä arkipäivinä tehdä. Helmikuu on kuulemma kuumin kuukausi Swazimaassa, mutta onneks nää talot on sentään kivi taloja ja illalla tulee pimeä nopeasti ni pystyy yöt nukkumaan hyvin.
Jestas kun tuli tönkköä tekstiä ei ajatukset oikeen kulje..Koitetaan sunnuntaina uudestaan jos kerron vaikka miten noi galleria jutut siellä meni ja mitä kaikkea ihania käsitöitä ym. sieltä tuli ostettua.
HALEJA JA PUSUJA SINNE SUOMEEN VARSINKI PIMMOLLE<3
-Mili
xxx
tiistai 31. tammikuuta 2012
Hlane
Oon joku miljoona kertaa koittanu lisätä kuvia, mutta tää netti on hidas että en saa niitä laitettua.. Koitan sitten ku tuun takas Suomeen joskus niin lisäillä niitä tänne sitten:)
Hlane National Park…siis joku niin ihana paikka. Se oli sitä Afrikkaa mitä mä lähdin just hakemaan.. Tehtiin tonne sellanen viikonloppu reissu että lähdettiin perjantaina yhden aikaan ja palattiin sunnuntaina samaan aikaan Mbabaneen. Vuokrattiin siis auto millä ajettiin noin puoli toista tuntia sinne. Auton vuokraus oli noin 16€ per naama plus 10€ bensaa per naama ja meitähän oli se viisi tyttöä. Pelotti kyllä hirmusesti tuo ajatus siitä että pitäisi mennä tonne liikenteen sekaan mutta selvittiin onneksi hengissä:) Kaksi yötä noissa ihanissa majotuksissa oli noin 30 € per hlö joten oli todellakin hintansa arvoinen. Sähköä ei ollut mutta kaasulla toimi jääkaapit, hellat ym. Ja illalla oli niin tunnelmallista olla öljylamppujen valossa!! Okei mä olin ihan paskat housussa ku ne sammutettiin ja tuli pilkko pimeetä kun lamput sammutettiin ja mentiin nukkumaan. Päässä oli koko aika vaan ajatus että koska sieltä ryömii joku hämähäkki tai black mamba jalkojen päältä ja yöunet jäi vähäisiksi.Aamulla herättiin ja siellä oli sarvikuono lauma meitä vastassa.
Siis ihan oikeasti siellä oli sarvikuonoja 50 metrin päässä!!! Hiukanko juostiin valokuvaamaan puoli seitsemän aikaa aamusta yövaatteet päällä ja hihkuttiin innosta(sisäisesti). Mun sisäinen pikku tyttö löytyi taas tuolla. Ihan sama mikä lintu tai eläin oli kyseessä ni hymy nousi vaan korviin. Poikkeuksena tietty hämähäkin ja black mamba joka roikkui reception:in katossa..HYI HITTO!!! ja ne on vielä todella myrkyllisiä jollei sen puremasta pääse hoitoon puolen tunnin sisällä ni se on henki pois.
Otettiin lauantai aamuna kahdeksan aikaan sellanen opastettu safari matka, joka maksoi n. 23 €/hlö.Se oli myös niiiiin hintansa veroinen. Opas oli todella hyvä ja nähtiin vaikka mitä eläimiä. Leijona sillee heikosti, mutta siellä se nukkui alle 10 m päässä pusikossa. Norsuja todella läheltä. Oltiin luettu jostain Lhane kirjasta että siellä on kaksi johtaja norsua joilla on musta viiva maalattuna korvan ja silmän välissä. No siellä oli sit yks norsu perhe; äiti,isi ja kolme pikkusta syömässä ja ku me mentiin siihen ni se pieni kokoinen isukki päätti sitten lähteä hätistämään meitä pois. Kyllä siinä vaiheessa ku guide sanos, että the elephant doesn’t look happy, ni rupes vähän itseä jo pelottaa ja ku ei se guide sit kuitenkaan kaasutellut menemään vaan odotti jonkun aikaa ja sit rupes vaan pikku hiljaa peruuttelemaan. Onneks se ronsu sit lopulta kääntys pois ja me jatkettiin matkaa. Kierros kesti 2 ja puol tuntia.
Lauantaina käytiin myös toisessa puistossa puolen tunnin päästä Hlanesta ajelemassa omalla autolla, mutta siellä näkys tosi vähän eläimiä. Oli kyllä silti kiva reissu.Lauantai illalla nähtiinki hipot ensimmäistä kertaa kunnolla, kun he suvaitsivat nousta lammesta muutamaks sekunniksi. Sunnuntai aamulla meitä odotti taas sarvikuonot siellä vastassa. Tällä kertaa ne tuli ihan lähelle aitaa joten päästi ihan parin metrin päähän :)
Tähän onki hyvä päättää. Meillä alkoi eilen sadutukset esikouluissa ja että ne lapset on vaan niin ihania!! Siellä ku istus maahan ni oli jo kymmenen roikkumassa sussa ja koskettelemassa. Saatiin me hienot kampauksetki kun kaikki halus päästä tekemään jotain letin kaltaisia juttuja päähän! Terkkuja Suomeen <3
Hlane National Park…siis joku niin ihana paikka. Se oli sitä Afrikkaa mitä mä lähdin just hakemaan.. Tehtiin tonne sellanen viikonloppu reissu että lähdettiin perjantaina yhden aikaan ja palattiin sunnuntaina samaan aikaan Mbabaneen. Vuokrattiin siis auto millä ajettiin noin puoli toista tuntia sinne. Auton vuokraus oli noin 16€ per naama plus 10€ bensaa per naama ja meitähän oli se viisi tyttöä. Pelotti kyllä hirmusesti tuo ajatus siitä että pitäisi mennä tonne liikenteen sekaan mutta selvittiin onneksi hengissä:) Kaksi yötä noissa ihanissa majotuksissa oli noin 30 € per hlö joten oli todellakin hintansa arvoinen. Sähköä ei ollut mutta kaasulla toimi jääkaapit, hellat ym. Ja illalla oli niin tunnelmallista olla öljylamppujen valossa!! Okei mä olin ihan paskat housussa ku ne sammutettiin ja tuli pilkko pimeetä kun lamput sammutettiin ja mentiin nukkumaan. Päässä oli koko aika vaan ajatus että koska sieltä ryömii joku hämähäkki tai black mamba jalkojen päältä ja yöunet jäi vähäisiksi.Aamulla herättiin ja siellä oli sarvikuono lauma meitä vastassa.
Siis ihan oikeasti siellä oli sarvikuonoja 50 metrin päässä!!! Hiukanko juostiin valokuvaamaan puoli seitsemän aikaa aamusta yövaatteet päällä ja hihkuttiin innosta(sisäisesti). Mun sisäinen pikku tyttö löytyi taas tuolla. Ihan sama mikä lintu tai eläin oli kyseessä ni hymy nousi vaan korviin. Poikkeuksena tietty hämähäkin ja black mamba joka roikkui reception:in katossa..HYI HITTO!!! ja ne on vielä todella myrkyllisiä jollei sen puremasta pääse hoitoon puolen tunnin sisällä ni se on henki pois.
Otettiin lauantai aamuna kahdeksan aikaan sellanen opastettu safari matka, joka maksoi n. 23 €/hlö.Se oli myös niiiiin hintansa veroinen. Opas oli todella hyvä ja nähtiin vaikka mitä eläimiä. Leijona sillee heikosti, mutta siellä se nukkui alle 10 m päässä pusikossa. Norsuja todella läheltä. Oltiin luettu jostain Lhane kirjasta että siellä on kaksi johtaja norsua joilla on musta viiva maalattuna korvan ja silmän välissä. No siellä oli sit yks norsu perhe; äiti,isi ja kolme pikkusta syömässä ja ku me mentiin siihen ni se pieni kokoinen isukki päätti sitten lähteä hätistämään meitä pois. Kyllä siinä vaiheessa ku guide sanos, että the elephant doesn’t look happy, ni rupes vähän itseä jo pelottaa ja ku ei se guide sit kuitenkaan kaasutellut menemään vaan odotti jonkun aikaa ja sit rupes vaan pikku hiljaa peruuttelemaan. Onneks se ronsu sit lopulta kääntys pois ja me jatkettiin matkaa. Kierros kesti 2 ja puol tuntia.
Lauantaina käytiin myös toisessa puistossa puolen tunnin päästä Hlanesta ajelemassa omalla autolla, mutta siellä näkys tosi vähän eläimiä. Oli kyllä silti kiva reissu.Lauantai illalla nähtiinki hipot ensimmäistä kertaa kunnolla, kun he suvaitsivat nousta lammesta muutamaks sekunniksi. Sunnuntai aamulla meitä odotti taas sarvikuonot siellä vastassa. Tällä kertaa ne tuli ihan lähelle aitaa joten päästi ihan parin metrin päähän :)
Tähän onki hyvä päättää. Meillä alkoi eilen sadutukset esikouluissa ja että ne lapset on vaan niin ihania!! Siellä ku istus maahan ni oli jo kymmenen roikkumassa sussa ja koskettelemassa. Saatiin me hienot kampauksetki kun kaikki halus päästä tekemään jotain letin kaltaisia juttuja päähän! Terkkuja Suomeen <3
torstai 26. tammikuuta 2012
Sawubona
Sawubona= Tervehdys siswatiksi
Jaahas sitä pakkaillaan viikonloppuista safari matkaa varten. Saatiin autokin vuokrattua, mikä oli kyllä jokseenkin vaikeaa:D ja ei nyt saatukaan ihan sitä autoa mikä varattiin minkä piti olla tänään jo kello 16 takas siellä varaus paikassa. No kyseinen auto on tälläkin hetkellä jossain toisella puolella Etelä-Afrikkaa joten sitä ei tulla saamaan . Kivan reilut asiakkaat..No tää on tätä Swazi tyyliä :> Onneks saatiin Golffi tilalle. Huomenna vasta nähdään että pääseekö sillä eteenpäin..Haha… No joo toivotaan että kaikki menee hyvin ja 5 suomalaista tyttöä pääsee seikkailemaan tonne vasemman puoleiseen liikenteeseen. Ja toivotaan myös että selvitään hengissä sieltä!!!!!
Tänään ollaan juostu hoitamassa asioita ympäärinsä ja nyt on sitten vuokrasopimukset allekirjoitettu ja kolmen kuukauden vuokrat maksettu eikä tarvitse niistä enää välittää. Löydettiin myös kopiointi paikka jossa saatiin sadutus-projektiin tarvittavat paperit kopioitua ja päästään maanantaina kunnolla hommiin. Tavattiin myös paikallinen opiskelija joka auttaa meitä sitten mm. kääntämisessä ym. Soiteltiin myös esikouluihin joihin ollaan menossa. Toi soittaminen on ihan mielenkiintoista kun ei heidän aksentistaan saa kasvokkainkaan välillä selvää saatikaan sitten puhelimessa ja he ei ymmärrä meidän englantia. Kaikista puheluista ollaan kyllä selvitty. Puhelut alkaa samalla kaavalla. Hello this is Milla from Finland… ;D Kaikki ymmärtää heti huomattavasti paremmin kun sanoo ton perään että on Suomesta.
Täällä tää asiakaspalvelu on jotenkin jakautunut ns. kahteen. Joko ollaan todella ystävällisiä ja ihania tai sit sellasta nyrpeen näköstä istumista siellä tiskin takana ja asenteella ”että mitä vittua te tänne tuutte”. Ensimmäinen luonnollisesti on paljon kivempaa ja onneksi suurin osaa siihen kuuluukin.
Eilen käytiin myös Suomen konsulaatissa äänestämässä ja viemässä passin kopiot. Se on niiiiin huikealla paikalla. Se on sellanen perinteinen Afrikka tyylinen talo upealla näköala paikalla ja ihanilla patsailla. Kuvia tulossa myöhemmin. Saatiin kutsu tän konsulaatin tyttären Art Galleryn avaijaisiin ens viikon lauantaille jossa kuulemma tarjotaan ruokaa ja VIINAA…saa nähdä mitä siitäkin tulee!! Siellä oli myös myynnissä ihan älyttömän ihania koruja ja koru rasioita ym. juttuja joten ihan varmasti mukaan tarttuu jtn.
Ainii ollaan saatu nyt myös varattua 4 yöksi matka Kap kaupunkiin ennenku lähdetään takas Suomeen!! Otettiin myös 4 tähden hotelli joten halutaan oikeen kunnon päätös tällekin matkalle. Sitä odotellessa sitten huhtikuussa:) Lentoliput edes takaisin+ hotelli maksoi noin 336 € joten ei ollut paha. Lentoyhtiö oli joku 1time joka kuulostaa hippasen pahalta joten toivotaan ettei matka jää yhteen kertaan. On se sentään joku Lufthansan tytäryhtiö ni eiköhän sen pitäis ihan kunnollinen olla.
Tunteet on mulla vieläkin heitellyt vuoristorataa, mutta kyllä ne tästä koko aika tasaantuu. Kova ikävä on kaikkia läheisiä ja varsinkin Kimmoa edelleen. Onneks hän teki mulle matkalle mukaan kirjan mihin oli kirjoittanut ja kuvittanut meille yhteisiä tärkeitä asioita/matkoja. Niitä lukiessa tulee kyllä niin ihana mieli ja muutama kyynelkin vierähtää. MULLA ON MAAILMAN IHANIN POIKAYSTÄVÄ <3 Lopussa on tilaa kuulemma mun omille ajatuksille mitä hän voi sitten lukea kun tuun takas.( Hah Ei vaan jaksanu kirjottaa enempää:D) No ei vaineskaan oonkin ottanut tavaksi kirjoittaa sinne joka ilta päiväkirjamaisesti. Viikonlopuksi tulee tauko netissä käymiseen ja koitan jaksaa sunnuntaina tehdä postauksen safari reissusta ja toivottavasti saan myös kuvia eläimistä niin saadaan siihen sitten kuviakin mukaan!!!
Haleja ja pusuja<3
Miltsu
Jaahas sitä pakkaillaan viikonloppuista safari matkaa varten. Saatiin autokin vuokrattua, mikä oli kyllä jokseenkin vaikeaa:D ja ei nyt saatukaan ihan sitä autoa mikä varattiin minkä piti olla tänään jo kello 16 takas siellä varaus paikassa. No kyseinen auto on tälläkin hetkellä jossain toisella puolella Etelä-Afrikkaa joten sitä ei tulla saamaan . Kivan reilut asiakkaat..No tää on tätä Swazi tyyliä :> Onneks saatiin Golffi tilalle. Huomenna vasta nähdään että pääseekö sillä eteenpäin..Haha… No joo toivotaan että kaikki menee hyvin ja 5 suomalaista tyttöä pääsee seikkailemaan tonne vasemman puoleiseen liikenteeseen. Ja toivotaan myös että selvitään hengissä sieltä!!!!!
Tänään ollaan juostu hoitamassa asioita ympäärinsä ja nyt on sitten vuokrasopimukset allekirjoitettu ja kolmen kuukauden vuokrat maksettu eikä tarvitse niistä enää välittää. Löydettiin myös kopiointi paikka jossa saatiin sadutus-projektiin tarvittavat paperit kopioitua ja päästään maanantaina kunnolla hommiin. Tavattiin myös paikallinen opiskelija joka auttaa meitä sitten mm. kääntämisessä ym. Soiteltiin myös esikouluihin joihin ollaan menossa. Toi soittaminen on ihan mielenkiintoista kun ei heidän aksentistaan saa kasvokkainkaan välillä selvää saatikaan sitten puhelimessa ja he ei ymmärrä meidän englantia. Kaikista puheluista ollaan kyllä selvitty. Puhelut alkaa samalla kaavalla. Hello this is Milla from Finland… ;D Kaikki ymmärtää heti huomattavasti paremmin kun sanoo ton perään että on Suomesta.
Täällä tää asiakaspalvelu on jotenkin jakautunut ns. kahteen. Joko ollaan todella ystävällisiä ja ihania tai sit sellasta nyrpeen näköstä istumista siellä tiskin takana ja asenteella ”että mitä vittua te tänne tuutte”. Ensimmäinen luonnollisesti on paljon kivempaa ja onneksi suurin osaa siihen kuuluukin.
Eilen käytiin myös Suomen konsulaatissa äänestämässä ja viemässä passin kopiot. Se on niiiiin huikealla paikalla. Se on sellanen perinteinen Afrikka tyylinen talo upealla näköala paikalla ja ihanilla patsailla. Kuvia tulossa myöhemmin. Saatiin kutsu tän konsulaatin tyttären Art Galleryn avaijaisiin ens viikon lauantaille jossa kuulemma tarjotaan ruokaa ja VIINAA…saa nähdä mitä siitäkin tulee!! Siellä oli myös myynnissä ihan älyttömän ihania koruja ja koru rasioita ym. juttuja joten ihan varmasti mukaan tarttuu jtn.
Ainii ollaan saatu nyt myös varattua 4 yöksi matka Kap kaupunkiin ennenku lähdetään takas Suomeen!! Otettiin myös 4 tähden hotelli joten halutaan oikeen kunnon päätös tällekin matkalle. Sitä odotellessa sitten huhtikuussa:) Lentoliput edes takaisin+ hotelli maksoi noin 336 € joten ei ollut paha. Lentoyhtiö oli joku 1time joka kuulostaa hippasen pahalta joten toivotaan ettei matka jää yhteen kertaan. On se sentään joku Lufthansan tytäryhtiö ni eiköhän sen pitäis ihan kunnollinen olla.
Tunteet on mulla vieläkin heitellyt vuoristorataa, mutta kyllä ne tästä koko aika tasaantuu. Kova ikävä on kaikkia läheisiä ja varsinkin Kimmoa edelleen. Onneks hän teki mulle matkalle mukaan kirjan mihin oli kirjoittanut ja kuvittanut meille yhteisiä tärkeitä asioita/matkoja. Niitä lukiessa tulee kyllä niin ihana mieli ja muutama kyynelkin vierähtää. MULLA ON MAAILMAN IHANIN POIKAYSTÄVÄ <3 Lopussa on tilaa kuulemma mun omille ajatuksille mitä hän voi sitten lukea kun tuun takas.( Hah Ei vaan jaksanu kirjottaa enempää:D) No ei vaineskaan oonkin ottanut tavaksi kirjoittaa sinne joka ilta päiväkirjamaisesti. Viikonlopuksi tulee tauko netissä käymiseen ja koitan jaksaa sunnuntaina tehdä postauksen safari reissusta ja toivottavasti saan myös kuvia eläimistä niin saadaan siihen sitten kuviakin mukaan!!!
Haleja ja pusuja<3
Miltsu
maanantai 23. tammikuuta 2012
I'm alive
Noniin mistäs sitä alottais.. Täällä ollaan..hengissä siis:) Nyt on kolme yötä takana meidän Swazi kämpässä ja pikku hiljaa alkaa jo tottumaan ehkä tähän Swazimaahankin!
Kämppä on tosi kiva. Ei nyt mitään luksusta mutta ei sitä kukaan täältä lähtenytkään hakemaan. Vettä tulee, hella on ja sähköä saa. Suihkukin toimii hyvin(ainakin välillä).. hätä keinot keksii jos isompi hana ei toimi, niin sitten kylpyyn kyykkyyn vaan ja pään ahtaaminen pienemmän hanan alle:D okei no joo tajuttiin me ottaa sitten pesuvati mihin valuttaa vettä ja kaataa se päälleen. Samalla tavalla kun mökeillä on tehty jo lapsesta lähtien.
Ensimmäiset vaikutelmat Swazimaasta on ihan hyvät. Tää Mbababe missä me asutaan on kaupunki joten ei saa sellaista Afrikka käsitystä kun itellä oli. Safareita odotellessa.
Matka meni suht ok. Tavarat tuli perille ja kaikki säilyi hengissä. Lennettiin Helsingistä Istanbuliin noin 3 tuntia jonka jälkeen venattiin pari tuntia ja lennettiin Istanbulista Johannesburgiin 10 tuntia. Se tuntui kyllä pikkasen liian pitkältä mun makuun. Puolessa välissä meinas usko loppua kesken ja tosiaan yö aika oli kun lennettiin ja unta ei silti saanut kun sen 15 min. Ruoat oli hyvät ja lentokone muuten hyvä virikkeineen. Johannesburgin passintarkastuksen ja pienimuotoisen kuulustelun ”mitä me täällä tehdään” jälkeen venailtiin tunti että meiän kyyti saapus ja päästiin jatkamaan 4 tunnin minibussi matkaa Swazimaahan. Maisemat oli ihan mahtavat!!! Aurinko paistoi ja lämmintä oli. Swazimaan rajalla meni sellanen reilu puoli tuntia kun piti juosta kymmenessä eri paikassa hakemassa miljoona leimaa. Se oli jotenki turhauttavaa kun on tottunut siihen Euroopan kohteissa että näyttää passin ja thats it. Ei kysellä sen kummempia eikä tarvi monessa eri paikassa miljoonalle eri henkilölle näyttämässä naamansa.
No paikalle päästiin ja löydettiin Jorma(yhteyshenkilö Swazimaassa), joka toi meiät kämpille ja jätettiin kamat, jonka jälkeen lähdettiin kauppaan ja hakemaan meille Swazimaalaiset liittymät sekä netti + ruokaa of course. Ilta menikin tavaroita laitellessa ja ihmetellessä mihin sitä ollaankaan tultu. Mulla tietty iski koti-ikävät ym. heti mikä ei tullu yllätyksenä kun kerta tiedostan olevani niin hemmetin läheisriippuvainen ja varsinki siihen yhteen ihanaan<3. Onneksi Suomesta Swazimaahan soittaminen ”alennuskoodilla” maksaa vaan 0,24€/minuutti joten pystyy puhumaan toisen kanssa joka päivä.
Varsinaista kulttuurishokkia ei oo vielä tullut, vaikka ihmiset kadulla tuijottaaki ja kattelee että ketkä valkolaiset siinä kulkee. Moni ihminen moikkailee mikä täällä on tapana ja kun heille moikkaa takas ni alkavat hihittää:D hahi se on jotenki niin hauskaa.. Enemmänki kulttuurishokkia mulle on tuonu sopeutuminen muiden kanssa asumiseen pidemmäks aikaa, koska en oo sitä koskaaan kokenut. Mutta onneksi on entuudeltaan tuttuja ja ihania tyttöjä mukana niin mikäs siinä. Ollaan tavattu myös yksi toinen suomalainen opiskelija ja ollaan suunniteltu yhdessä jo matkoja eri puolille Swazimaata. Toivottavasti nyt viikonlopuksi jo päästäisiin jonnekkin.
Alla muutama kuva Swazimaan pääkaupungista meidän koti-alueelta Mbabanesta. Kuvien lataaminen kestää kauan hitaan netti yhteyden vuoksi joten niitä voi aika hintsusti tulla täällä, mutta yritän aina muutaman sinne tänne tunkea. :)

(Mbabanen näkymiä)

(Mbabane)
Kämppä on tosi kiva. Ei nyt mitään luksusta mutta ei sitä kukaan täältä lähtenytkään hakemaan. Vettä tulee, hella on ja sähköä saa. Suihkukin toimii hyvin(ainakin välillä).. hätä keinot keksii jos isompi hana ei toimi, niin sitten kylpyyn kyykkyyn vaan ja pään ahtaaminen pienemmän hanan alle:D okei no joo tajuttiin me ottaa sitten pesuvati mihin valuttaa vettä ja kaataa se päälleen. Samalla tavalla kun mökeillä on tehty jo lapsesta lähtien.
Ensimmäiset vaikutelmat Swazimaasta on ihan hyvät. Tää Mbababe missä me asutaan on kaupunki joten ei saa sellaista Afrikka käsitystä kun itellä oli. Safareita odotellessa.
Matka meni suht ok. Tavarat tuli perille ja kaikki säilyi hengissä. Lennettiin Helsingistä Istanbuliin noin 3 tuntia jonka jälkeen venattiin pari tuntia ja lennettiin Istanbulista Johannesburgiin 10 tuntia. Se tuntui kyllä pikkasen liian pitkältä mun makuun. Puolessa välissä meinas usko loppua kesken ja tosiaan yö aika oli kun lennettiin ja unta ei silti saanut kun sen 15 min. Ruoat oli hyvät ja lentokone muuten hyvä virikkeineen. Johannesburgin passintarkastuksen ja pienimuotoisen kuulustelun ”mitä me täällä tehdään” jälkeen venailtiin tunti että meiän kyyti saapus ja päästiin jatkamaan 4 tunnin minibussi matkaa Swazimaahan. Maisemat oli ihan mahtavat!!! Aurinko paistoi ja lämmintä oli. Swazimaan rajalla meni sellanen reilu puoli tuntia kun piti juosta kymmenessä eri paikassa hakemassa miljoona leimaa. Se oli jotenki turhauttavaa kun on tottunut siihen Euroopan kohteissa että näyttää passin ja thats it. Ei kysellä sen kummempia eikä tarvi monessa eri paikassa miljoonalle eri henkilölle näyttämässä naamansa.
No paikalle päästiin ja löydettiin Jorma(yhteyshenkilö Swazimaassa), joka toi meiät kämpille ja jätettiin kamat, jonka jälkeen lähdettiin kauppaan ja hakemaan meille Swazimaalaiset liittymät sekä netti + ruokaa of course. Ilta menikin tavaroita laitellessa ja ihmetellessä mihin sitä ollaankaan tultu. Mulla tietty iski koti-ikävät ym. heti mikä ei tullu yllätyksenä kun kerta tiedostan olevani niin hemmetin läheisriippuvainen ja varsinki siihen yhteen ihanaan<3. Onneksi Suomesta Swazimaahan soittaminen ”alennuskoodilla” maksaa vaan 0,24€/minuutti joten pystyy puhumaan toisen kanssa joka päivä.
Varsinaista kulttuurishokkia ei oo vielä tullut, vaikka ihmiset kadulla tuijottaaki ja kattelee että ketkä valkolaiset siinä kulkee. Moni ihminen moikkailee mikä täällä on tapana ja kun heille moikkaa takas ni alkavat hihittää:D hahi se on jotenki niin hauskaa.. Enemmänki kulttuurishokkia mulle on tuonu sopeutuminen muiden kanssa asumiseen pidemmäks aikaa, koska en oo sitä koskaaan kokenut. Mutta onneksi on entuudeltaan tuttuja ja ihania tyttöjä mukana niin mikäs siinä. Ollaan tavattu myös yksi toinen suomalainen opiskelija ja ollaan suunniteltu yhdessä jo matkoja eri puolille Swazimaata. Toivottavasti nyt viikonlopuksi jo päästäisiin jonnekkin.
Alla muutama kuva Swazimaan pääkaupungista meidän koti-alueelta Mbabanesta. Kuvien lataaminen kestää kauan hitaan netti yhteyden vuoksi joten niitä voi aika hintsusti tulla täällä, mutta yritän aina muutaman sinne tänne tunkea. :)
(Mbabanen näkymiä)
(Mbabane)
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)