torstai 29. maaliskuuta 2012

Viimeisiä viedään


Joo piti jo tiistaina tulla tänne kirjoittelee , mutta nettikahvilassa oli niin hidas netti ettei siitä olis tullu mtn. Kirjottelen nyt kämpiltä joten ä:t ja ö:t on pitkästä aikaa käytössä . Jeij

Tänne kuuluu ihan hyvää, vaikka eilen olikin kauhea migreeni. Onneksi oli vasta eka kerta kun se oli täällä ja oli lääkkeet mukana, mutta ei se mitään herkkua siltikään ole. Sen päänsäryn ehkä kestäiski mutta se pahoinvointisuus on ihan hirveetä. Koita siinä sitten nukahtaa kun koko aika oksettaa vaikka just olis käynyt oksentamassa. Onneksi se tulee mulle vaan pari kertaa vuodessa. Yleensä jonkun kovan stressin jälkeen joten en joudu siitä liian usein kärsimään. Se oli mulla pari vuotta jo poiskin, mutta yllätys yllätys tuli takaisin kun alko opiskelut ja armoton stressi.

No mutta se siitä avautumisesta. Tänään on tasan 3 viikkoa kun ollaan kotona. JA HEI HUOMENNA KUTSUU MOSAMBIK JA SEN RANNAT!!  Sitä on tätä koko viikko odotettu ja aika mennyt ihan tajuttomat hitaasti. Meitä lähtee sinne 4 naisen porukka ja  plus meidän iki ihana oma guidemme Thorsten. Matka tuli meille kustantamaan vaan noin 270€ mihin kuuluu kuljetukset, visat, asuminen+ aamupala sekä villidelffinien kanssa uinti aktiviteetti. T ei ottanut meiltä mitään maksua, koska tulee ekaa kertaa sinne näin oppaana ja ei sen takia halunnut ottaa mtn koska ns. harjoittelee meidän kanssa:)  Mutta kerron tosta reissusta sitten ensi viikolla kun kotiudutaan sieltä. Lähdetään siis huomen aamulla ja palataan maanantai illalla. Siellä ei toimi sitten mitkään puhelin liittymät joten oon sitten kunnolla sielä evakossa:D

Viikot on kovasti taas mennyt harjoittelussa ja meidän harkka paikka on ainakin ollut ihan huippu. Ollaan järjestetty kaikkea toimintaa lapsille. Tällä viikolla meillä oli mm. vesiväreillä maalailua, tyttöjen kynsien lakkausta ja kasvomaalausta.

Viime viikon lauantaina käytiin tän meidän paikallisen yhteyshenkilön Jorman luona. Voi että mikä ihana talo ja paikka ylipäätänsä. Se oli Mbabanessa ,mutta tuolla maaseudulla. Ensin lähdettiin 3 tunnin patikkaretkelle vuoristoon ja mä tein kyllä niin kuolemaa välillä, mutta tulipahan sekin tehtyä. Paremmat varusteet olis ollut kyllä tarpeen ja enemmän vettä:D Maisemat oli kyllä upeat kun päästiin sinne ylös eikä mun vasemman jalan nivelsiteetkään venähtänyt vaikka olin ihan varma että ne ei selviä siitä matkasta! Patikoinnin jälkeen päästiin SAUNAAN! Siis ihan oikeeseen saunaan. J on sen sinne itse rakentanut ja voi että se tuntui niiin hyvältä 2 kuukauden jälkeen päästä kunnolla saunaan ja pesemään kaikki liat pois. Illalla tehtiin itse pizzoja ihan aidossa kiviuunissa ja tuli kyllä niin herkkua. Illan kruunasi se vielä kun kaksi söpöä koiran pentua nukahti mun syliin ja mun koirakuume ei kyllä helpottanut yhtään:D Isoveli ja hänen kihlattunsa ovat saaneet kotiinsa koiranpennun . Ystäväpariskunnalle on tullut kanssa koiranpentu ja mun pitäis mennä niitä katsomaan heti kun pääsen täältä, mutta millä mä maltan odottaa siihen asti että mun opiskelut loppuu. Vaikka halu on kova, niin tähän elämäntilanteeseen ei voi vielä koiraa ottaa, koska ei olisi niin paljon aikaa sille ja se ei olisi reilua sitä koiraa kohtaan. No ehkä kun saan noita laina koiria lelliä ni se riittää vähäksi aikaa:)

Sunnuntaina paistoi kivasti aurinko ja me päätettiinkin mennä sitten ottamaan vähän aurinkoa tonne Swazi Spahan, ennen tota huomista reissua. Vähän sitä väriäkin tarttui, mutta päivä oli kyllä niiin ihana loistavassa seurassa ja nappailtiin sitten mielenkiintoisia kuvia veden alla kun yhdellä meistä oli vedenkestävä kamera. Haha olivat kyllä kaikkea muuta kuin hehkeetä.

Ainiin meidän ”perhekin” kasvoi nyt sitten mies vahvistuksella maanantaina. Ihan kiva saada uutta juttuseuraa välillä ja hei me saatiin SALMIAKKIA! NAMNAMNAM… Mikä muukaan tapa ois parempi voittaa naiset puolelleen ku tuo niille pussillisen karkkia ja vielä salmiakkia Suomesta:D Haha
Mutta ei tässä sen ihmeempiä. Tulen taas ensi viikolla postamaan meidän reissusta ja muista fiiliksistä. Aika käy vähiin ja pian ollaan kotona.

Terveiset kaikille muruille sinne Suomeen<3.. Kohta on isot bileeeeet!! ;)
-Miltsu

maanantai 19. maaliskuuta 2012

I´m gonna take that fear and wear it like a crown

Joo elikka nyt tulee kylla aika pika postaus, kun pitaa kereta takaisin kampille ennen pimeaa. Tanaan on tasan kuukausi ja sitten ollaan kotona:) JEE<3

Tanne kuuluu hyvaa. Ollaan vihdoin ja viimein saatu se harjoittelupaikka sielta orpojen ja koyhien lasten iltapaivakerhosta ja on kylla ihan huippu paikka! Paastaan toteuttamaan itseamme ihan niin paljon kun halutaan! Arki kuluu siis harjoittelussa kun tehdaan sellasia 9 tunnin paivia ni ei sita jaksa/kerkee kauheasti sen jalkeen tekemaan. Tanaan saatiin varmistus siita Mosamibkin matkastakin joka on siis jo ensi viikolla. Can't wait. Meilla on mm. luvassa se villi delffinien kanssa uiskentelua ja pliiiiis anna siella sitten olla niita delffiineja:D Toivottavasti se hemmetin malaria ei tartu. JOO SYON KYLLA LAAKKEITA, mutta se voi siis siltikin tarttua vaikka niita laakkeita syo. Ollaan aloitettu myos syomaan B12 vitamiinia kun sen pitais kuulemma allottaa hyttysia(jonkun Nigerialaisen heimon poppakonsti) ja toivottavasti toimii. Ma oon muutenki aina porukasta se kenen perassa ne hemmetin hyttyset on (Kiitos isi ja geenit<3) joten toivotaan todellakin etta talla olisi edes jotain vaikutusta:D

Itsella on valilla jotenki tosi haikee fiilis ja tietaa etta kun on vahan aikaa ollut Suomessa ni sitten tulee ikava tanne. Nyt on kova ikava Kimmoa ja haluais jo kotiin, mutta onneksi on paljon kaikkea kivaa viela tiedossa. Miksi sita ei osaa koskaan oikeen taysilla nauttia siita hetkesta vaan tajuaa vasta niitten hetkien tarkeyden jalkeen pain?! Oon koittanut kovasti tosta taalla paasta eroon ja oon siina onneksi onnistunutkin. Otsikon mukaisesti ma oon paattanut muutenkin varmaan viimisen vuoden sisalla voittaa pelkojani. Eli monesti kun on tullut joku uus ehdotus/asia on paassa alkanut hokemaan automaattisesti etta EI, mutta ma oon paattanyt aina silti sanoa JOO ja tehda ja kokea. Nyt oon huomannut etta se on kaantynyt niin etta nykyaan tulee automaattisesti KYLLA ja sitten alan miettimaan vasta mika se asia olikaan. Eli jotain edistysta vakisinkin tapahtunut. Se on vaan niin mahtava tunne, kun oot pelannyt jotain tiettya juttua ja sa silti teet sen. Taalla kaikki asiat on vaan voimistunut ja mulla on talla hetkella niin pirun vahva ja varma olo itestani, etta sita ei kylla helpolla pois saa. Hyva niin!!!! Ma taidan tasta lahtea takas kampille (lyllertaa tota ihanaa hemmetin isoa makea). Terkkuja ja paljon pusuja ja haleja ja kaikkea positiivisuutta Suomeen<3 Varautukaa ma aion tuoda taalta mukanani jarkyttavan maaran positiivisuutta!!


-Miltsu


Ps. Nyt ollaan vihdoin tajuttu se miksi naa ei ymmarra millaan meian englantia. Me puhutaan liian hyvaa ja taydellista englantia:D:D Harkka paikassa oli telkkari auki ja sielta tuli GLEE...Ne laulo siina jtn enkun kielista biisia ja oli ihan selkeeta englantia mita makin ymmarsin tosi hyvin. Naa Swazilaiset tyontekijat kysys meilta etta mita kielta toi oikein on?!?! Ou nou.. revettiin siina nauramaan ja kerrottiin etta englantia ja he olivat sitten hiukan ihmeissaan:)

tiistai 13. maaliskuuta 2012

Haudi

Joo taalla ollaan taas. Tassa nettikahvilan vieressa on yksi meidan vakkari kahviloista taalla. Ollaan lahes joka paiva kayty siella ja hinnat tosiaan sopii todella hyvin opiskelijan budjettiin:) Askon otin siella ison pirtelon ja maksoi huimat 1,40 euroa. Sielta saa myos ruokaa ja yks mun lemppareista on ehdottamasti ollu kanasalaatti. NAM.. Jos otan kanasalaatin ja cokis tolkin ni hintaa tulee alle 4 euroa. Miten ma ikina sopeudun Suomen hintoihin takas?:D Okei sit taalla kuuluu tietty tipata aina, mutta se on se joku 10% koko summasta ni ei sekaan pahaa lovea lompakkoon tee.

Ollaan tassa venailemassa tietoa, etta saadaanko vielakaan harjoittelu paikkaa. Meilla on ollut hirveat ongelmat sen suhteen. Toivotaan etta nyt nappaa. Ma alan ainaki ite olla tosi vasyny ravaamaan eri paikoissa ja selittamaan tilannetta!

Kaytiin viime viikonloppuna nyt sitten testaamassa se leffateatteri. Liput maksoi sen 3 euroa ja leffana toimi We bought a Zoo. Missa on paaosissa Matt Damon ja Scarlett Johansson. Mulla oli vahan skeptinen kuva tosta teatterin kuvanlaadusta ja olin varma etta tuun saamaan migreenin. Mutta ei se nyt loppujen lopuksi ollutkaan niin paha ja oli kylla hintansa veroinen. Leffa oli ihan hyva. Sellainen aivot narikkaan ja meikalainen pillitti koko leffan ajan:D haha huomasi etta on oo pitkaan aikaan kattonut mitaan leffaa tai televisiota ni paasi vihdoin purkaamaan kylla olonsa. Not bad.

Perjantaina kaytiin konsulaatissa syomassa Minnan kanssa ja tapaamassa Paivia, joka on siella harjoittelussa. Konsulaatin takana on pieni tehdas jossa tehdaan erilaisia koruja ja paastiin myos siihen tutustumaan. Voi hemmetti mika tyo yhden sormuksenki valmistamisessa on. No sen jalkeen oli pakko sitten kayda ostamassa itselle hopeinen sormus mihin on kiedottu mustaa kirahvin karvaa. Hintaa sille tuli vaan 16 euroa ja paatin etta se oli myohainen naistenpaiva lahja itselle, kun mies on Suomessa ja multa on jaanyt kukat ja suklaat saamatta ystavanpaivalta seka naistenpaivalta. Kimmolla kavi tuuri!!
Konsulaatista lahdettiin kaymaan katsomassa Paivin kamppaa ja siina Paivi sitten tarjos lasilliset viinia ja sai meidat houkuteltua sitten jaamaan pidemmaksi aikaa ja tuhoomaan viinia lisaa. Mina kuka en tykkaa viinista join sitten loppujen lopuksi puoli pulloa valkkaria ja puoli pulloa punkkua ja ne maistui jopa ihan hyvilta. Jos maki vihdoin opin sitten niitten makuun. Lahdettiin joskus 10 aikaan takaisin meidan kampille taksilla mukavan illanvieton jalkeen. Soitettiin taas sama luotettava taksikuski meidat hakemaan. Taksi matka maksoi yhteensa noin 9 euroa eli 4,50 per naama joten ei todellakaan paha. Taksikuskilla oli taas hauskaa kun kovasti selitettiin sille mika ero on suomalaisilla miehilla ja swazi miehilla. Toivottavasti tulee myos seuraavaks meidat hakemaan kun tarvetta on ettei pelastytetty sita liikaa meidan saarnoilla:D

Lauantai menikin siina pienta krapulaa paivaa vietettaesas, mutta kaytiin siis Swazi Candlesissa syomassa ja katsomassa turistikraasaa. Kynttilat oli kylla todella upeita enka oo missaan muualla nahnyt samanlaisia. Niita oli vaan niiiin paljon ja meinasin ostaa mutta ma oisin voinu ottaa ne kaikki ja tuli valinnan vaikeus joten lopulta paatysin vaan valokuviin. Oli kylla kiva nahda sekin paikka eika sinne olis muuten tullut mentya ellei Paivilla olisi ollut autoa. Ja ma sain vihdoin ostettua sen kauan kaipaamani kiraffi patsaan kotiin. JEIJ.. Nahtiin myos HOF eli paikallinen yokerho paivanvalossa ja olihan se vahan erinakoinen kun illalla. Pysahdyttiin sinne jatskille ja siella oli myos muutama pikku kauppa, joista ostin itelleni uuten keittioon Suomeen jostain ruohostoa/kaislasta tehdyn setin johon kuului 4 poytatablettia, kaitaliina ja 4 lasinalusta. Olin kylla erittain tyytyvainen paivan saldoon ja illalla mentiikin sitten sinne leffaan, josta jo aiemmin puhuin:)

Sunnuntaina koitti sitten se paiva kun meikalainen meni pitkasta aikaa kirkkoon. Taallahan swazit kay joka sunnuntai kirkossa ja kirkkoja on monia eri puolella maata. Taa meidan kirkko mihin mentiin ei nayttanyt ulkopuolelta ollenkaan kirkolta vaan oli pikemminkin peltihalli. Kokemuksena  se oli  aika erilaista kun Suomessa. Se oli sita meininkia kun nakee amerikkalaisissa leffoissa. Kuoro laulaa kovaa ja korkeelta ja ihmiset seisoo,tanssii ja laulaa samalla. Muutama itkeekin kovaa aaneen. Pastori pitaa puolentoista tunnin saarnaan ja kovaa aaneen julistaa Hallelujaa mikrofooniin:D Koko juttu kesti yli 3 tuntia ja perse siina alkoi puuntua, mutta tulipahan taas sekin koettua. Kuninkaan yksi 13 tai 14 vaimoista oli myos tuolla jumalanpalveluksessa. Muu kirkkovaki istui muovituolissa ja kuninkaan vaimolla oli oma pehmee nojatuoli eturivissa ja hanella oli 4 palvelijaa mukana. Siis onhan se ihan liian vaativaa itse siita nojatuolista nostaa ja laskee se jalkatuki alas, niin pitaahan sitakin varten olla oma orja. No joo taa on vaan tata. Onneks Suomessa asiat on hiukan eri tavalla.

Enaa vahan paalle 4 viikkoa ni me suunnistetaan lomalle Kap kaupunkiin ja sielta kotiin SUOMEEN<3 Jee.. Nyt kun saataisiin toi harjoittelupaikka asia hoitoon ni ei tarvitsisi sita enaa stressata. Joten sormet ja varpaat ristiin ja koitan taas ensi viikolla tulla paivittelemaan kuulumisia.

<3:lla Miltsu

maanantai 5. maaliskuuta 2012

Halfway

Joo ei oo taaskaan mitkaan parhaimmat energiat tata kirjoittaessa. Taitanut kaikille iskee vahan matka uupumusta. En kerennyt viime viikolla tulla paivittaa tata ollenkaan, kun meilla oli se yliopistokurssi ja se kesti aina niin myohaan. Kurssi oli aika uuvuttava ja paivat oli raskaita, mutta meilla oli kylla ihan super kiva ryhma ja oli ihana paasta tutustumaan paremmin paikallisiin opiskelijoihin seka esikoulu opettajiin.

Mutta nyt siis ollaan alle puolen valin jo.Eilen tuli tasan ja nyt alkaa paivat vaan hupenemaan ja kohta paasee kotiin<3

Tanaan meilla alko harjoittelu mutta meidan osalta se vaihtuu kylla toiseen paikkaan. Oishan se ollu liianki hyvaa jos ois heti loytynyt kunnon paikka. No toivotaan etta saatais sit nopeasti uus!!!

Tassa parin viikon aikana on tullu testattua nyt paikkalinen baari. Ihan huippu mesta! Oli kylla niin hienoa paasta tanssimaan ja ei oltais millaan maltettu lahtea. Se oli jotain jota ei voi selittaa vaan se taytyy kokea.. sisustus,tunnelma, kaikki... Juotavat maksoi 1,50-3 euroon, mutta ainoa miinus siita ettei ne osaa taalla tehda minkaanlaisia drinkkeja eli se oli sita kalja/siideri/vodka+limu linjaa. Turhan halpoja noi siltikin oli:D Pahinta on se etta ne viela tota vodkaa tilattessa kysys etta single or double ja valitettavasti tuli harvemmin sanottua single:D Seuraavana aamuna oli kylla olo sen mukainen. No onneks sai seuraa ihanista tytsyista ja istuttiinki steakhouseen syomaan ja juoruilemaan. Ma vedin sitten kunnolla ribbseja ja mustekalarenkaita eli kunnon krapula mattoa. Oli hyvaa mutta kylla taa terveellisempi linja siltikin nailla helteilla on mukavampaa!!!

Viime perjantaina iski ensimmainen kunnon ikava, mutta siitakin selvittiin. Lauantai oli sitten taas ihan huippu paiva. Suunnattin taas yhdelle safarille Mlilwaneen. Se on paljon pienempi paikka eika siella ole naita suur elaimia, mutta zebroja,eri antilooppi lajeja, gnu:ita. jtn villisiantyyppisia, paljon lintuja ja KROKOJA. Hyhyi nahtiin ihan muutaman metrin paasta kun se kokotti siella vedessa. Saatiin oppaaksi ihan huippu tyyppi saksasta ja han oli meidan seurassa koko paivan. Taa koko paiva maksoi 20 euroa/naama eli ei mtn. Han haki  meidat aamulla kampilta ja ensimmaiseksi kun saavuttiin Mlilwaneen tehtiin muutaman tunnin Game Drive eli kateltiin autosta elaimia ja otettiin kuvia. Sen jalkeen kaytiin lounaalla ja viemassa tavarat meidan Hutseihin=mokkeihin. Noiden jalkeen jatkettiin matkaa kavellen kiertamassa ja nahtiin viela lahempaa zeebrat ym. ja se krokotiili uimassa. Sielta se ois voinu vaan vaikka tulla syomaan meidat jos olis halunnu ei siina ollu mtn aitoja ym.:D Se kroko oli kuulemma noin 3 metrinen ja ne voi kasvaa jopa 7 metriseksi. Jos ymmarsin oikeen ni ne syo vaan kerran vuodessa? WEIRD
No kavelytripin jalkeen suunnattiin autolla viela katsomaan hienoja nakymia 1300 metria merenpinnan ylapuolelta. Silloin alkoi tuulemaan ja tihkuttamaan joten suunnattiin aika pian takas. Swazimaahan oli ilmoitettu saapuvan 100% varmuudella syklooni, joka olisi pahin koskaan mita oli ollut. Joten meidan safari reissu ei ollut edes varma. No sita ei koskaan tullut vaikka lehdissa jo lietsottiin ihmisia paniikkeihin:D Pieni vaara kuitenkin viela on kun se on pyorimassa tuolla jossain rannikolla, mutta talla hetkella ainaki aurinko paistaa!
Takaisin lauantaihin...Illan paatteeksi kaytiin viela syomassa buffetissa, joka oli kylla pettymys koska me oltaisiin haluttu maistaa sita Impalan lihaa listalta ja ei ollut niin iso nalka. Se oli myos aika kalliskin E135 eli 13,5 euroa eika siihen kuulunut juomia. Illan kruunasi onneksi paikallisten naisten ja miesten pitama Reed dance esitys. He lauloivat ja tanssivat afrikkalaisia lauluja ja se oli kylla ihan huippua! Oli tunnelmallista istua siina katsomassa heidan esitystaan ja tuli taas se fiilis etta ei hemmetti ma oon oikeesti Afrikassa!!!
Yo nukuttiin ja aamulla kello 10 piti Hutsit luovuttaa pois ja osa meista meni tekemaan viela pienen safarikierroksen hevosen selassa ja osa jai ravintolaan odottelemaan. Sunnuntai meni aikalailla rentoutuessa kotona ja ulkona syodessa.

Ensi viikonloppuna ois tarkotus vihdoin paasta testaamaan sita leffateatteri, joka on syysta tai toisesta aina jaanyt ja sunnuntaina paastaan paikallisen esikoulu opettajan kanssan kirkkoon jumalanpalvelukseen. Se voi olla aika erilainen kokemus kuin Suomessa + se kestaa kolme tuntia:D

Pistetaan nyt varpaat ja sormet ristiin ja toivotaan etta saadaan pian tassa harjoittelu paikka ni ei tarvitsisi sita enaa stressata!

-Miltsu